måndag 14 maj 2007

Köer på Migrationsdomstolen

Ibland känner jag mig maktlös. Jag kollade idag med Migrationsdomstolen när Enids ärende kommer upp.

Enid är killen från Srebrenica i Bosnien som var här som asylsökande och fick återvända trots att han hade ett arbete under tiden och som nu sökt arbetstillstånd från hemlandet. Och fått ok från länsarbetsnämnden på ett 18-månaders arbetstillstånd men nej från Migrationsverket (Mer finns att läsa i en artikel i GP.)

Det tar minst två månader var svaret jag fick. Jag skickade in ansökan till Migrationsverket i december. I Bosnien sitter Enid och mår jättedåligt och i Hestra sitter en arbetsgivare och saknar arbetskraft. Och jag kan inte göra ett dugg utan att bara vänta.
Alltihop på grund av att Migrationsverket inte tror på människor. I det här fallet att Enid inte skulle återvända efter 18 månader. Men han har ju faktiskt återvänt en gång.

Egentligen kan man fråga sig vad problemet är.

Arbetsgivaren hittar inte arbetskraft och Enid försörjer sig själv och behöver inte ligga samhället till last. Svaret är enkelt. Det borde inte vara några problem. Men det är det och det är den enskilda människan som blir lidande.

Inga kommentarer: