tisdag 8 maj 2007

En dag till godo för att träna hjärnan

Fick plötsligt en dag till godo igen. Kursen blev inställd. Hann därför gå på företagarfrukost i Brämhulta företagarförening. Dagens ämne handlade om datasäkerhet. Bland annat ur perspektivet vilka olagliga program laddar anställda ner ute på företagen. Olagliga program som om det kommer fram kan kosta arbetsgivaren dryga böter.

Vi kom också in på detta att i dagens informationsvärld så blir våra hjärnor överstressade och kan inte hålla isär allt. Intressant att samma dag har SvD artiklar om detta ämne.

Torkel Klingberg är professor i kognitiv neurovetenskap vid Stockholm Brain Institute på Karolinska institutet och har nyligen gett ut bokden ”Den översvämmade hjärnan – en bok om arbetsminne, IQ och den stigande informationsfloden” .

Där talas om att vi försöker hålla flera bollar i luften än vad arbetsminnet klarar av.

Det är inte utan att jag känner igen mig.

Det är tusen saker som surrar i hjärnan samtidigt. Sortera upp det som hände igår. Vad måste jag komma ihåg till i morgon. Framför allt vad händer nu. Precis som nämns i artikeln försvinner koncentrationen när det plingar till i mailboxen eller telefonen ringer. Torkel Klingberg tror på att vi kan träna hjärnan.
Jag är beredd att hålla med. Jag tror det gäller att fokusera och träna på att koncentrera sig på det man håller på med. Torkel Klingberg tror att det i framtiden behövs både en lika vältränad hjärna som en vältränad kropp.
Titta gärna på Jan Berglins teckning. Jag tror många känner igen sig.

Jag ska börja med att försöka koncentrera mig på att göra mitt faktureringsprogram klart. Göra skattedeklaration. Skriva en debattartikel om skolan. Men först ska jag skriva och tacka Anders och Bo-Erik för deras intressanta framträdanden vid klimatseminariumet i går som fp i Borås anordnade.

Inga kommentarer: