torsdag 3 maj 2007

Dagen efter och alliansen

Jag är fortfarande matt efter gårdagens anstormning av olustiga kommentarer kring mitt blogg-inlägg om sverigedemokraterna. Även om jag har haft en god natts sömn. Apropå mitt andra inlägg igår. Över 1000 besökare hade jag på min blogg igår. Även om en del säkert var inne flera gånger för att följa debatten.

Fast jag borde gjort en lista över vad jag ska göra idag. Så jag inte missar något. Måste göra färdigt mitt faktureringssystem. Så jag kan skriva fakturor. Förbereda morgondagens kurs. Göra reklam för folkpartiets klimatseminarium på måndag som tyvärr sammanfaller med Elfsborgs hemmamatch. Fast hur kunde jag missa det när jag bestämde datum. Och ingen annan påminde mig heller. Inte ens föredragshållaren som är en sann Elfsborgare. Det finns många som väljer Elfsborg före klimatet. Springa ut med lite broschyrer om Kunskap lyfter Sverige. Plus lite till. Pust.

Kan dock inte låta bli att skriva några korta kommentarer kring dagens händelser. Det har liksom blivit ett gift. Undrar just om jag har blivit blogg-beroende.

DN-debatt har idag de fyra partisekreterarna i alliansen en gemensam artikel. Där framkommer det som är och kommer att vara framgången med alliansen. De fyra allianspartierna kunde gemensamt före valet presentera ett hållbart regeringsalternativ.

Den fråga som var allra viktigast i valet var bristen på jobb och att så många står utanför arbetsmarknaden. I stället för att fortsätta med den politik som sossarna och deras samarbetspartier stod och står för, där de som redan fanns på arbetsmarknaden värnades medan de som stod utanför och ville in fick fortsätta att knacka på dörren, har alliansen satsat på en politik för fler människor i arbete. Nystartsjobb och instegsjobb är exemepel på en sådan politik. Det finns tecken att den politiken ger resultat.

Ett annat område där alliansen nu har insett allvaret är klimatfrågan. Man har tillsatt en parlamentarisk beredning för översyn av klimatpolitiken. En fråga som folkpartiet drivit.
I morgon kommer FN:s 3:e rapport om klimatet. Idag kan vi läsa att Arktis sommaris försvinner snabbare än beräknat. Frågan brinner verkligen.

Men även om de fyra allianspartierna samverkar i regeringsställning och fattar gemensamma beslut kommer ändå partierna att vara egna partier och var för sig utveckla sin politik med respekt för varandra. Som partisekreterarna skriver i artikeln. Att man ibland har olika lösningar på samhällsproblemen ska ses som en styrka.

Det får inte vara så att så fort något av allianspartierna kommer med något eget förslag. Så skulle det innebära att alliansens framtid står på spel. Tyvärr är det så att media ofta bidrar till en sådan bild.

Av gårdagens alternativa budgetpresentationer framgår det att oppositionen har långt kvar tills de kan presentera ett tillnärmelsevis lika enhetligt alternativ till alliansen.

2 kommentarer:

Johan Hellström sa...

man får väl ta oenigheten bland oppositionen som något slags tecken på politiskt grönbete efter 16 framförhandlade statsbudgetar.

Johan Hellström sa...

attans, 15 var det visst.