onsdag 2 maj 2007

Medicinska rön

Halsbränna, kronisk sådan, botas bäst med medicin i stället för operation läser vi i DN idag. Det presenteras i en ny rapport av Statens beredning för medicinsk utvärdering. Alla har väl någon gång haft halsbränna. Jag har det i alla fall. Och visst är det jobbigt. Jag tycker synd om dem som har det jämnt. Tack i alla fall att det finns receptfri medicin. Den har räddat många dagar eller kanske i större utsträckning nätter när jag stoppat i mig alltför mycket mat alltför sent.

Ett annat nytt medicinskt rön är att man skulle kunna "plantera" in hepatit-B vaccin i genmodifierade bananer. Låter lite som science-fiction och ligger säkert en bit in i framtiden. Men visst vore det ett bra och billigt sätt att vaccinera barn. Särskilt i länder där kanske inte hygienen alla gånger är den bästa.
Generellt sätt är det ett problem med vacciner i fattiga länder. Catherine Johnsson på Läkare utan gränser säger att det måste fram billigare vaccin snabbare. Man kan inte vänta tills man kan äta det i bananer någon gång i framtiden. Jag håller med.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är ju en väldig skillnad på att lobbya för att få ner priserna på vaccin och att forska fram ett alternativt, och bättre, leveranssätt av detsamma.