torsdag 24 maj 2007

Kommunfullmäktige, skola, alkohol mm

Idag får det bli en kortis. Tror jag i alla fall. I eftermiddag är det kommunfullmäktige och jag har lite till att förbereda. Tänkte prata lite positivt om Brämhults kommundel. Jämföra då och nu.

Jag vaknade halv åtta så det blir lite stressigt att hinna allt.
Igår var i alla fall en bra dag.
Jag hann besöka integrationsdepartementet och Anita Brodén ställde en fråga, som jag skrivit, till migrationsministern om avvisning av kvinnor till Iran. Här finns frågan.
Jag insåg att några saknar mig som dataexpert på riksdagen.
Skälet till att jag åkte var ett seminarium om kvinnors företagande. Det var också givande.
Integrationsgruppen i Borås blir äntligen av och jag blir fp:s representant. Ska bli kul att komma igång.

Mindre kul är att Kuba fällde Sveriges förslag för en global strategi mot alkohol vid WHO-mötet. (SvD)Kom inte och rör min rom, ungefär. Det är trist att ett land så kan stoppa ett bra initiativ.

För någon vecka sedan bidrog också Kuba tillsammans med Kina till att Liberala internationalen uteslöt ur Förenta nationernas råd för frivilligorganisationer. (DN) och Birgitta Ohlssons pressmeddelande.

Barn med särskilt stödbehov glöms bort enligt Skolverket. (DN och SvD). Jag tror nog inte att det är så att barnen glöms bort utan att det är så att en del barn kräver så otroligt mycket resurser att dessa helt enkelt inte räcker till. Visst är det en önskan att inga barn ska behöva gå i en annan klass än sina kamrater. Men jag tror att det är en önskedröm.

Men för den skull ska inte barn som behöver särskilt stöd placeras i sämre skollokaler.

Nu får jag nog ägna mig åt att analysera skolan i min kommundel inför fullmäktigemötet. Inte blev det en kortis.

Inga kommentarer: