tisdag 29 maj 2007

Morakniv och buggning


Jag har faktiskt klippt gräset. Skrivit artikel om mobiltelefoner. Däremot har jag inte förberett någon debatt. Den blev inställd. Lika bra det. Det är roligare att läsa Flickan som lekte med elden av Stieg Larsson. Ute i solen dessutom. Och så kan jag hämta barnbarnen på dagis när jag ändå är i Göteborg i morgon och inte behöver skynda hem för att gå på möte.
En bild av min rhododendron som håller på att slå ut.


Idag verkar det inte ha hänt så mycket annat heller.

En, förmodligen tanklös (hoppas jag i alla fall), 15-åring hade med sig en morakniv in i riksdagen. (SvD, Aftonbladet) Fast det är förbjudet i lag att bära kniv och då är det superkorkat att ta med den in i riksdagen, av alla ställen.
Jag personligen tycker faktiskt att det är lite märkligt att det inte finns någon ordentlig koll när man går in i riksdagshuset. Bara när man ska upp på läktaren. Fast den som bär papper eller plakat lyckas slinka igenom denna också.


Under mina fyra år i riksdagen var jag nog bara med om en obehaglig händelse när åhörarna började kasta papper ner i plenisalen i samband med en debatt om flyktingpolitiken. Det var många heta känslor som var i omlopp då.

För övrigt är alliansen överens om buggning. (DN)Förslaget som fanns redan för ett år sedan lades då på is och numera är det också omarbetat. Med större rättssäkerhet för dem som utsätts för buggning och ingen buggning av redaktioner . Och en domstol måste godkänna i förväg.

Det är alltid ett svårt avvägande när det gäller att kränka den personliga integriteten men polisen måste också få hänga med i den tekniska utvecklingen. Brottslingarna är ändå hela tiden steget före.

Nu är det dags för kvällens möte.

1 kommentar:

Anonym sa...

Onekligen har vi som lever idag glömt det som inte fick glömmas...

Du borde läsa det här;

http://stefancrs.blogspot.com/2007/05/sorry-its-in-swedish-and-political.html

"Vi har en generation beslutsfattare som glömt, eller aldrig fått veta
eller lärt sig, antagligen både rädda och synnerligen godtrogna. De har
inte glömt kriget och dödandet, bokbålen eller koncentrationslägren, det
har de blivit påminda om gång på gång med de efterföljande orden eller
meningen - glöm aldrig. Men det viktiga har glömts, hur och varför......."