torsdag 31 maj 2007

Rattfylleri, Public service och hemfridsbrott

Solen skiner och jag funderar över vad jag ska göra idag. En hel dag utan några som helst möten.

Men det har blivit lite väl många inställda kursdagar nu. Fast det var kul att göra annat arbete igår än att bara undervisa. Hoppas diagrammet blir uppskattat på styrelsemötet idag.

Medans jag funderar på om jag ska plugga in Excel fortsättningskurs eller städa i garderoben får jag väl passa på att skriva några kommentarer om dagens händelser.

Förutom detta med integrationen som fick bli ett kapitel för sig kan vi läsa att alltfler som dödas i trafiken gör det på grund av alkohol. (DN, SvD)

Vägarna och bilarna blir allt säkrare, även om det finns en hel del kvar att göra ännu, medans bilförarna blir osäkrare. Jag har skrivit tidigare om detta med rattfylleri.
Att det är ca 16000 om dagen som sätter sig bakom ratten med sprit i kroppen. Här behövs säkert en rejäl informationskampanj. Till exempel detta med hur länge spriten sitter i dagen efter.
Folkpartiet har föreslagit hårdare lagar och obligatorisk vård. Läs vår riksdagsmotion 2005/06 här.

Så till Public Service. Public Service måste finnas. Det är bra att det nu påbörjas en utredning. (SvD

Men om det ingår i Public Service att skrämma vettet ur ensamma kvinnor ställer jag mig mycket frågande till. (DN, SvD). Programmet med det märkliga namnet "Ballar av stål" har utmärkt sig igen. Efter att ha genomfört en korkad vattensprutning på statsministern.
Denna gång med att en kufisk person ringer på dörren hemma hos en kvinna. Och säger en massa konstiga saker. Den som hittat på idén borde begripa att den som drabbas blir rädd. Jag skulle vilja kalla detta för hemfridsbrott.

Har ännu inte kommit på vad jag ska göra men jag får väl gå ner och se till att ytterdörren är ordentligt låst så det inte kommer några fula gubbar och ringer på från Strix.

Inga kommentarer: