söndag 6 maj 2007

Vandring och bilåkning

Har nu hämtat mig efter långvandringen. En underbart skön dag men 21 km sätter sig i benen. Korkat nog gick jag och bar på en ryggsäck som jag inte behövt. Men visst. Träning inför sommarens alpvandring var det.

Ser dock inte fram emot morgondagens biltransport till Göteborg eller rättare sagt genom Göteborg. Enligt GP väntar fyra års trafikkaos när man bygger om tunnlar och broar under och över älven.
Jag ska hålla kurs så jag måste vara i tid också. Men jag har inget val. Att åka tåg eller buss från Borås är inget alternativ när man ska ända ut på Hisingen. Samåka kan jag inte heller eftersom det bara är jag som ska dit. Sist satt jag en halvtimme i kö. Det känns så fel att sitta i kö och släppa ut en massa avgaser. Dessutom går det en massa onödig tid som jag skulle kunna göra annat kul på.

Det hade varit bättre om jag hade haft någon av de alternativa bilar som kan bli verklighet i framtiden enligt forskarna. El, vätgas eller tryckluftsbilar. Fast hur klimatpåverkan blir beror på hur elen framställs för att tanka el, vätgas och tryckluft krävs el.

1 kommentar:

Anonym sa...

skaffa en toyota prius! den är otrolig miljövänlig när du står i kö i götet.