onsdag 4 juli 2007

Nya matrön och semesterbilder

Nu är det mat på agendan igen.
I en studie som gjorts i USA har en etabler akademisk forskare Frank Hu dragit slutsatsen att det inte är säkert att de råd som hittills gällt att minska det totala fettet är de rätta. De kan till och med ha bidragit till både ökande fetma och diabetes. (SvD)

Det är fetter från djurriket och mättade transfetter som är bovarna medan fetter från växtriket däremot kan vara nyttiga.

Det ligger säkert sanning i slutsatserna även om professor Åke Bruce vid Livsmedelsverket inte vill ta ställning till Hus åsikter eftersom han anser att de är allmänt hållna.
Jag som är en riktig "ostoman" får väl försöka tänka om och minska ostätandet. Även om jag håller mig till 17% ost. Med någon utflykt till cheddar som är betydligt fetare.
Däremot är det betydligt bättre att äta mörk choklad. Det ger sänkt blodtryck enligt en studie gjord vid universitetssjukhuset i Köln. (DN) Tidigare har påståtts att mörk choklad är bra för minnet. Den studien presenterades visserligen av en godisjätte.
Jag försöker följa alla nya rön som dyker upp när det gäller mat och hälsa. Kanske mest för att de stundtals är ganska motsägelsefulla enligt min åsikt. Här finns en liten sammanfattning i alla fall.

Något helt annat än mat.

Många lägger ut sina semesterbilder med till exempel badande barn på nätet. Tyvärr visar det sig att det kan finnas de som har andra intressen att titta på barnen än bara att konstatera att det är härliga semesterbilder. (SvD, DN)

Bilder på badande barn sprids och utnyttjas av pedofiler. Så alla uppmanas att tänka sig för innan man lägger ut bilder på nätet.

Även om jag inte tycker att man ska lägga ut sina barn på nätet bara så där till allmänt beskådande, barn har också integritet, så är det skrämmande att oskyldiga bilder används på ett icke oskyldigt sätt. Här finns mer vad jag tycker om pedofiler.

Nu ska jag snart ta med mig mitt barnbarn och besöka Borås djurpark. Det var egentligen planerat till igår men det regnade bort. Så det blev Navet en gång till.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du kan läsa Dr Annika Dahlqvists blogg så får du veta vad som är nyttigt fett. Du har fel ang fett i kött.

Barbaselo sa...

Intressant att media tar upp detta idag, den 4:e juli.

Läs
här vad jag skrev för exakt en vecka sedan.

Johanna Söderlund sa...

I studien har de kommit fram till att snabba kolhydrater är dåligt. Vilka fetter man ska äta har de inget svar på i studien, i studiens ledaren skriver de bara att det är förenklat att ensidigt rekommendera minskat mättat fett-intag.