onsdag 18 juli 2007

Mer fysisk aktivitet för unga

Mer idrott i skolan. Det kräver ett antal personer inom idrottsvärlden idag på DN debatt. (SvD)

Jag håller med fast med en viss reservation. Jag vill kalla det "mer fysisk aktivitet" i stället för "mer idrott". Idrott får åtminstone mig att tänka på löptider och krav på prestation. För även om jag inte är emot idrott och tävlingar så tror jag det viktigaste är att få fram att det både är roligt och nödvändigt att röra på sig. Men att det finns många olika sätt.

Mer schemalagda timmar för fysisk aktivitet i skolan är ett sätt. Men även i andra ämnen kan man ta till vara möjligheten att röra sig. Ut och mäta skolgården på mattelektionen till exempel.

Vad som görs i skolan är viktigt men det är inte bara skolan som har ett ansvar. Det största ansvaret ligger hos föräldrarna som redan när barnen är små måste se till att de rör sig och inte lever på godis och chips.

Det är onekligen viktigt att barn och ungdomar rör sig mer och äter rätt mat. Om inte, riskerar vi att få ett antal unga förtidspensionärer på grund av att kroppen som inte fått någon träning inte klarar av ett kroppsligt påfrestande jobb.

Medvetenheten om hur viktigt det är tror jag finns hos politiker. Det gäller bara att driva frågan. För ett antal år sedan motionerade jag och mina partikollegor i kommunfullmäktige i Borås att det behövdes mer motion i skolan men den fick inget gehör med motiveringen att det redan pågick en del.
Det skulle vara intressant att veta hur läget ser ut idag i skolorna i Borås. Får nog kolla upp det till hösten.

Sedan är det viktigt att man också fortsätter efter ungdomsåren. Det finns alltid ett sätt som passar var och en att motionera. Själv spelar jag tennis och åker skidor och vandrar. Motionsformer som man kan ägna sig åt långt upp i åldrarna.

Inga kommentarer: