torsdag 19 juli 2007

Djurplågeri i många former

För några dagar sedan handlade rubrikerna om tjurfäktning och katter som lämnades ensamma hemma en hel månad. Idag om fiskar som surras fast och matas med havsvatten för att hålla sig färsk tills den ska få nådastöten och hamna på tallriken. (SvD). Rent djurplågeri och jag vill i varje fall inte äta en fisk som har plågats på detta sätt.

Hur långt kan människan gå? Fast med tanke på hur även människor kan utsättas för grymheter, övergrepp och tortyr, även barn, så är inget förvånande längre.

PS.

Nu läser jag i Aftonbladet att det har kommit fram fler grymheter mot katter. Någon har lagt nio katter i en kartong och tejpat ihop den. Två katter hade lyckats kravla sig ur kartongen. Hur länge de legat i kartongen förtäljer inte historien men de var klart medtagna.

Igen. Hur tänker de som kan göra så mot djur?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Är det verkligen så säkert att fisken lider av detta?
Man kan ju t.ex jämföra med vanligt fiskande/metande med krok, som i min mening nog är mer plågsamt.

Såg dock ett utdrag ur ett japanskt tv-program för några veckor sen, där dom tillagade något som de verkade beskriva som en delikatess. De hade en stor levande fisk, såg ut lite som en mal i ansiktet, som de doppade i kokande olja eller liknande, medans huvudet hölls ovanför ytan. Sen direkt ut till bordet där folk började äta av den, medans den fortfarande levde.
Rent spontant tycker jag det är tusen resor värre, och jag blev riktigt illa till mods när jag såg det.

Anonym sa...

Intressant kommentar från Jimi: "Är det verkligen så säkert att fisken lider av detta"? Jimi kanske vill prova på en liknande behandling så kan vi andra mäta hur bra din sömn blir!

Det här är ju närmandet av sista utposten! Människor verkar inte se några som helst gränser för vad omgivningen kan utsättas för. Moder Jord har redan börjat protestera mot dumheterna.

/Wiggo

Anonym sa...

kom igen, ni hetsar upp er för ingenting..."den sista utposten"...jag tror att vår vän Wiggo passerat denna för länge se'n...

Anonym sa...

Wiggo, jag är ingen fisk, så det experimentet skulle inte säga så mycket.

Chanderton sa...

Well.. Känns rätt så sjukt.. Men här är vi väl grymmare? Tänker på kräftfiske. Först tar man bort ögonen och binder/klipper bort klorna och sedan kokar dom levande..