onsdag 11 juli 2007

Regn, Almedalen, Srebrenica och matpriser

Regnet det bara öser ner. Visserligen med en och annan solglimt. Tur det finns böcker när jag nu försöker koppla av med semester och försöka hålla mig borta från datorn. Men det går som synes inte helt och hållet att låta bli att knappa lite på tangenterna.

Hittade precis en fästing på handen. Den har varit där i en dag nu fast den har varit så liten så jag har inte fattat att det var en fästing. Hoppas det inte blir något problem. Fästingar ska man ju inte leka med. Fast nu tycker jag det kryper över hela kroppen.

Almedalen
Almedalsveckan flyter på och det verkar som om den klarar sig utan mig. Men visst hade det varit roligt att vara där.

En positiv manifestation för en ny äktenskapslag var Sören Anderssons, ordförande RFSL och Daniel Juvas vigselakt. (SvD, DN)När man gör något i en positiv anda tilltalar mig mer än när man genomför en manifestation där man talar om hur illa man tycker om någon annans åsikt eller handling.

Idag presenterade folkpartiet sin framtida ekonomiska politik med satsning på ökad forskning inom bland annat miljö och klimat och medicin. (DN, SvD) Detta tillsammans med förbättrade villkor för entreprenörer ska bidra till att Sverige blir framgångsrikt. Hela förslaget finns här.

Srebrenica

Idag är det den 11 juli och denna dag går som alltid mina tankar till Srebrenica och till de människor som kommer därifrån som jag lärt känna. Denna dag begravs de offer man funnit under året i massgravar efter massakern på 8000 bosniska män i juli 1995. Jag har träffat kvinnor som förlorat sina män och söner. Jag har också träffat män som överlevt och som bär med sig fasansfulla minnen. I år var det enligt SvD 465 offer som begravdes.
Tyvärr verkar det som om motsättningarna mellan olika folkslag i Bosnien och särskilt i Srebrenica fortsätter. Läs artikeln som beskriver situationen i Bosnien idag i SvD.
På min hemsida finns också mina upplevelser från resor i Bosnien.

Till sist kan bara konstateras att maten inte längre är billigast i Sjuhärad. (SvD, BT)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Srebrenica och Estonia passar bättre ihop än Almedalen ! Det som man gör där heter "Ta hand om sina döda" men det gjorde inte Sverige med Estonia !
Humanism ersättes med demokrati !
Majoriteten 51% var med och 49 mot beslutet!

Anonym sa...

Ok, Anonym, här kommer dagens överraskning: båtar sjunker, människor dör. Och ofta stannar de döda på havets botten. En av anledningarna är att det ofta är extremt svårt och farligt att bärga de döda.
Åtskilliga människor har genom århundradena fått sin grav i Östersjöns vatten. Ger man sig ut på havet får man räkna med att havet blir ens grav.