tisdag 24 juli 2007

På utflykt till Hjo och Tidaholm

På utflykt idag igen. Ända till Hjo. Har ätit Vätternröding på Café Grönköping. Med utsikt över Vättern. Faktiskt inte helt fel. Cafét har fått sitt namn från Grönköping och Grönköpings veckoblad som ju är systerstad till Hjo.

Men först hade vi handlat godis i godisfabriken Ryfors i Mullsjö. Bland annat känd för sina kola.
Sedan var vi på jakt efter ett kaffeställe med hög mysfaktor. Hittade en skylt med kaffekopp på. Det var Café Kvarnen utanför Tidaholm. Och den klarade vår kravspecifikation.

Idag finns ingen kvarnverksamhet kvar. Dock en turbin som förser två hus med energi. Jag tycker det är intressant med småskaliga kraftverk.
Och gott kaffe och hembakat bröd fanns det också.

Bilden är från forsen vid kvarnen. Även här mer vatten än vanligt.

Tidaholm var nästa anhalt. En mycket positiv upplevelse. Särskilt Turbinhusön och muséet.

Turbinhusön med sina små affärer i gamla smedsstugor och muséet med sina utställningar av gamla kläder och foton av Elisabeth Ohlson Wallins om Livet med tiden. Bilder på äldre personer och hur de såg ut när de var unga. Mycket fin utställning.

Även Jens Assurs foto-utställning från olika delar av världen "Och himlen därovan" var intressant och tänkvärd.

Bilden från Turbinhusön.

Sedan var det alltså dags att ta oss till Hjo. En underbart vacker småstad med gamla miljöer och en gammal kuranstalt med en vacker park. Lite lik Söderköpings brunn där jag tillbringade något år av min realskoletid. Redan då var det trångt om skollokaler ibland.

Bilden visar ett av de gamla husen som hörde till kuranstalten.
Besöket i Hjo avslutades På Mor Elins glasscafé.
Sedan åkte vi hem på småvägar.
Det är faktiskt riktigt roligt att semestra på hemmaplan. Det finns mer än man kan tro att se på nära håll.
Och som grädde på moset så sken faktiskt solen stundtals.
Jag glömde min vanliga kamera så jag fick ta telefonen till hjälp. Och det gick faktiskt bra.

1 kommentar:

Christer sa...

Hej Anne-Marie.
Satt och surfade runt lite och hamnade på din intressanta blogg.

Jag har även tittat på dina härliga bilder du har i ditt bildspel.
Ha det bra.
Hälsningar Christer.