onsdag 25 juli 2007

Bra att reklam för SMS-lån fällts

I morse handlade rubriken om hemelektronikjättarnas lånemarknad till kunderna. I eftermiddag kan glädjande konstateras att marknadsdomstolen har fällt radioreklamen för snabba SMS-lån för att man inte talar om vad de verkligen kostar. Och att man bryter mot god kreditgivningssed när man vänder sig till personer med svag ekonomi samtidigt som det avgörande argumentet är att man kan få lånet snabbt. (DN)

Kronofogden har gjort en undersökning som visar att av dem som inte kan betala lånen så är 40 % unga mellan 18- 25 år. Och 60 % av dessa hade redan en obetald skuld.

Risken finns att de här snabba lånen förstör ungdomarnas framtid för gott genom att man aldrig kommer ur skuldfällan. Det kanske är bättre att vänta med att köpa den häftiga prylen som pengarna förmodligen ska användas till tills man kan köpa den kontant. Eller att avstå från spel som en del använder pengarna till.
Här har jag skrivit tidigare om lånen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Jag blir lite upprörd att det kommer en sådan här kommentar från en Folkpartist, speciellt en med signaturen "Liberal Företagare". Jag kan hålla om att Sms-lån kan bli en skuldfälla, men i slutänden är det väl upp till konsumenten. Det är väl det som Liberalism, eller? Jag är trött på att vi som privatpersoner utmålas som omyndiga idioter som inte kan göra eller stå för ett eget beslut.

Gällande siffrorna du upp ger från KFMs undersökning är jag skeptisk. De flesta bolag som har smslån kräver att man fyllt 20, se tex www.privatfinans.se/website1/sd_page/13/1/index.php . Kollar man på andras sidor för de statistik över sina låntagare och den stämmer inte heller överrens med det du säger, www.fastloan.se/information.html .

Ser fram mot att höra dina kommentarer om detta.

Anne-Marie Ekström sa...

Även om jag är liberal och tror på att det flesta människor kan ta ansvar för sitt liv och sitt handlande. Tyvärr så är verkligheten en annan. Jag tycker att det är ansvarslöst att locka personer som är i snabbt behov av pengar med snabba lån. Jag tycker faktiskt inte att det är ok att strunta i att människor hamnar i en skuldfälla. Jag tycker att som liberal har jag också ett socialt ansvar.
Särskilt är det viktigt mot unga.

Fritänkande Individ sa...

Jag kan helt och hållet köpa din argument, men jag tycker detta är fel sätt att komma åt problemet. Bättre hade var om vi dels kunde hitta säkra identifiering av del som tar lånen och dels kunde få bolagen som står bakom lånen att gå samma för att göra kontroller att personerna som lånar inte har mer än ett aktivt lån i taget. Problemet nu är att du samma månad kan ta ett lån hos varje lånegivare.

Anonym sa...

Du har ju inte ens läst domen innan du kom med detta knäppa uttalande.........

Först och främst så vann Mobillån Sverige AB i målet mot KO i marknadsdomstolen. Du kan dessutom utläsa (om du hade läst domen) att KO skall betala Mobillåns rättegångskostnader! Vidare så blev bolaget inte alls fällt för att ha givit vilseledande information eller att ha stridit mot god kreditgivningssed. TVÄRTOM bolaget vann denna fråga helt ut!! Vidare så kan jag meddela (jag som läst domen) att det enda som KO fick gehör för var att Mobillån måste ta bort ordet "snabbt" i sin radioreklam och kan därefter fortsätta marknadsföra sig precis som de tidigare gjort med exakt samma radiospot fast utan ordet snabbt. Dvs den enda skillnaden du kommer höra är att rösten kommer säga "du kan låna 1,2 eller 3000 kronor" istället för "du kan snabbt låna 1,2 eller 3000 kronor."

Läs på lite innan du låtsas veta något som du inte har en aning om vad du talar om....