måndag 23 juli 2007

Skräp, väder och trafikkameror

Fy sjutton vilket väder, även om jag inte bor i de områden som drabbats mest och även om det inte blev så illa som befarat där heller. ( DN) Men vädret är extremt över hela Europa. (SvD)Och vädret här lär inte bli bättre. (SvD)Regn hela veckan lång. Kunde lika gärna stannat i sängen och läst en bra bok. Lågtrycket gör att jag kan sova hur länge som helst. I stort sett 10 timmar i natt. Verkligen slöseri med tid, att sova bort den.

Dessutom är jag lite mör i kroppen efter tennisen igår. Glömde stretcha förstås vilket är oförlåtligt när man är 60 år fyllda.

Innan tennisen var jag också ute och gick en en-timmas snabb promenad. Och passade på att fota lite olika företeelser i skogen.

Det mest anmärkningsvärda var soffan som var demonterad mitt ute i skogen. Visserligen intill en skogsväg men några kilometer från närmaste återvinningscentral. Kan inte förstå varför den inte hamnat där i stället. Den som lämpat av soffan måste ha haft närmare dit. Kan det vara så att det finns de som inte vet om att det finns återvinningscentraler där man kan slänga till och med uttjänta soffor?

I så fall finns det missar i kommunikationen från kommunens miljö- och energibolag till kommunens invånare. Det kanske inte räcker bara med information på Internet. Det finns många som inte har tillgång till en dator.

Fast det borde vara en självklar sak att man inte slänger soffor i skogen. Vem ska plocka upp dem? För de kan ju inte ligga där. Eller?

Det gäller allt skräp över huvud taget som slängs utmed vägar och på gator. Man överlämnar sin egen skit till någon annan som ska ta hand om det. Det värsta min morfar, som var skogsförman, visste var när folk åkte ut till landet och lämpade sitt skräp i närmsta dike. De åsikterna har jag gjort till mina egna.

Att det är rent och snyggt i Sverige och vår tillgång till orörd natur har säkert bidragit till att Sverige klättrat upp i ligan bland tutistländer. På ett år från 24:e till 20:e plats. (DN). För att behålla denna plats och kanske bli ännu bättre är det viktigt att se till att vi fortsätter att värna vår natur och inte skräpar ner.

Vidare har konsaterats att fartkamerorna på våra vägar fyller sin funktion. De sparar både liv och koldioxidutsläpp. (SvD) Och fartsyndarna tar in många sköna slantar till staten.

Västra Götaland ligger bäst, eller snarare sämst, till när det gäller försyndelser.

Orsaken till detta är att det är tättbefolkade områden med högt trafikflöde. Det är inte heller lätt att alla gånger hålla reda på om det är 70 eller 90. När det är täta byten av hastighetsbegränsingar. En tanke kanske vore att det just där är viktigt att bygga ut vägen. Även om det inte rättfärdigar fortkörning idag.


Nu ska jag fortsätta min rensning i huset. Snart är den klar. Till sist. En blåbärsbild.

2 kommentarer:

TOMMY RYDFELDT sa...

Tror säkert att fartkameror sänker farten något. Åkte i lördags mellan Jönköping-Borås där det finns en hel del kameror.

De som åker ofta på enna väg vet var de finns. Plötsligt körde alla laglydigt och då kom en kamera. När den passerats drog de på ordentligt och många körde om.

Sedan lugnade trafiken ner sig och det var lugnt och då kom en kamera till.

På vissa sträckor kanske de skulle sitta med 100 meters mellanrum.

Anne-Marie Ekström sa...

Håller fullständigt med dig. Jag vet på ett ungefär var kamerorna är på just den vägen. Men jag kommer aldrig heller ihåg exakt om det är 70 eller 90. Ibland är det inte självklart. Så då finns risken att jag ligger i 70 för att vara på den säkra sidan. Men det är inte bra heller. Det bästa vore onekligen att bygga ut riksväg 40 helt och hållet till motorväg. Det är ju den vägen som till största delen används av den tunga trafiken mellan Göteborg och Stockholm. Snart är visserligen ytterligare en bit motorväg klar. Men det fattas någon mil. Bättre än inget i alla fall.