lördag 21 juli 2007

När det inte är badväder


Nu är ogräset mellan stenplattorna på baksidan borta. Och rosorna har slagit ut. Med andra ord så är trädgården beboelig numera. Bara vädret tillåter. Och det är ju lite si och så med det även om dagen ser ut att bli acceptabel.

Det riktiga badvädret lär väl vänta på sig, så för mig är det fullständigt ointressant hur många badplatser som är avstängda på grund av otjänligt vatten. Fast det verkar inte vara någon i Borås. (SvD) Jag tycker förstås att det är trist att det inte är badväder.

Men det finns andra sysselsättningar. Enligt SvD blomstrar biograferna. När det regnar går vi och tittar på bio i stället. Eller läser pocketböcker. I år säljs pocketboken extra bra. (SvD)Själv ägnar jag mig mest åt att läsa. När jag inte röjer i huset förstås eller knattrar på datortangenterna.

Har dock inte läst en enda Harry Potter. Men jag är verkligen fascinerad över den uppståndelse som utgivning av en ny Harry Potter-bok, på engelska dessutom, orsakar. Både positivt (DN, SvD) och negativt (SvD). Harry Potter har säkert bidragit till att många unga , som kanske inte skulle ha gjort det annars, funnit glädje i att läsa böcker, inte bara Harry Potter.

Att läsa böcker är viktigt. När jag var liten läste jag mycket. Till min pappas stora förtrytelse. Han kunde tyvärr inte se vitsen med att läsa "sagoböcker", som han uttryckte det. Jag hoppas att föräldrar är klokare idag. Genom att läsa bra litteratur stärker man sitt eget språk och också sin kunskap. När man kan tala för sin sak behöver man inte använda "nävarnas argument".

Alltså, min egen slutsats mycket förenklad blir att :Genom att läsa kan man motverka våld.

För att fortsätta på våldstemat vill jag instämma i Birgitta Ohlssons förslag (SvD) att det besöksförbud som män, (oftast är det män) har fått när det gäller någon som de misshandlat borde gälla ett större område. Det borde vara så att den som är offer ska skyddas, inte den som begått gärningen.

För att utbilda om mäns våld mot kvinnor, våld i samkönade relationer och hedersvåld har regeringen med jämställdhetsminister Nyamko Sabuni i spetsen avsatt 50 miljoner kronor. (Svt).

Inga kommentarer: