torsdag 26 juli 2007

Varför blogga?

Torsdagkväll och uppträdande på torget i Borås. Ikväll är det Rydell och Quick och på dansbanan Torgny Melins, kända från TV4.
Jag var nere på stan och shoppade lite, med betoning på lite = två pocketböcker. Affärerna är ju öppna till nio. Men eftersom jag vet att jag inte riktigt klarar Rydell och Quicks ljudnivå, även om jag gärna skulle vilja lyssna så åkte jag hem. Faktum är att jag inte missar dem ändå. Jag hör musiken ända hem till mig som är ca 2 km fågelvägen från Stora Torget. Helt sanslös ljudnivå. Undrar hur många öron som har problem i morgon.

Jag hör inte till dem som brukar läsa de Schulmanska bloggarna men eftersom det skrivits om dem i DN och många har kommenterat dem blev jag tvungen att gå in och läsa några inlägg.
Det är som många skrivit i sina blogginlägg sorgligt att de får så mycket uppmärksamhet i media.
Det är väl inga bloggar som för världen framåt, om man säger så. Fyllebilder och mobbning och ytligt snack. Jag förstår inte heller att man vill lämna ut så många intima detaljer om sig själv. Men tydligen är det sådant som folk vill läsa. Det är väl det som jag tycker är mest beklämmande.
Samtidigt kan jag inte annat än att lyckönska de Schulmanska bloggarna till att ha lyckats.

Det finns säkert lika många skäl till varför man bloggar som det finns bloggare. Det är det som är tjusningen med bloggandet.
Men grundtanken är väl ändå att man vill dela med sig av sina tankar eller idéer.
För mig är det det i alla fall.

Ibland blir det ett lyckat inlägg. Ibland mindre bra. Ibland läser många, ibland är det färre som läser.
Ibland skriver jag för att jag vill skriva av mig när jag är arg. Andra gånger vill jag bara dela med mig av vad jag upplevt eller känner. Som bilder och tankar från vandringar och andra resor.

Om jag kritiserar någon så är det dennes åsikter jag kritiserar och inte personen. Och jag aktar mig för att lämna ut hela mig. Och jag lämnar absolut inte ut min familj.
Kanhända blir det lite tråkigt ibland utan snaskigheter. Men det är upp till var och en om han eller hon vil läsa.

1 kommentar:

Anonym sa...

Klokt skrivet, jag kan inte begripa att dom får sådant stort medialt utrymme med sitt nonsens...