tisdag 17 juli 2007

Äntligen arbetskraftsinvandring på gång

Äntligen börjar det röra sig när det gäller arbetskraftsinvandring. (SvD, DN)

Vid en hastig genomläsning av det förslag som idag går ut på remiss verkar det vara ett bra förslag.

Jag har aldrig förstått varför det ska vara fack och Migrationsverket som ska avgöra vilken arbetskraft som en företagare behöver.

Om en arbetsgivare anser att den arbetskraft som behövs inte finns i Sverige eller inom EU så ska inte någon annan förhindra att någon som kommer från ett land utanför Eu kan få komma hit och arbeta.


Det är bra att det också finns en bra lösning för hur en asylsökande som fått avslag men har haft ett arbete under minst sex månader ska kunna få vara kvar. Genom att sätta tiden till sex månader kan man undvika att asylvägen används som genväg till arbetskraftsinvandring.

Som det har varit idag har både den som sökt asyl och arbetsgivaren drabbats hårt.

Som exempel har jag Enid, som jag skrivit om tidigare här och här. GP har också gjort ett reportage.
Enid som kommer från Srebrenica i Bosnien fick lämna ett jobb samma dag som han fick avslag på sin asylansökan efter att 1 ½ år där han varit med och byggt upp en maskin. Och var den ende som kunde jobbet.
Nu har han sökt från sitt hemland Bosnien där han idag lever arbetslös utan att kunna återvända till sin by som ligger minerad i ruiner.

För ett år sedan gav länsarbetsnämnden sitt godkännade till en tillfällig anställning på 18 månader. Efter ett halvår, i december 2006, kom beskedet från Migrationsverket att han inte fick tillfälligt uppehållstillstånd. De trodde, helt utan bevis, att han inte skulle återvända till Bosnien efter dessa 18 månader så därför avslog de ansökan med motiveringen att han inte kunde få permanent uppehållstillstånd. Jag har hjälpt honom överklaga för hans arbetsgivare vill fortfarande ha tillbaka honom. Jag skickade in det i december. Jag väntar fortfarande svar från Migrationsdomstolen.
Så får det inte vara.

Jag ser verkligen fram emot att förslaget ska genomföras. Förhoppningsvis om ett år. Bättre sent än aldrig.
Under mina år i riksdagen debatterade jag denna fråga ett antal gånger med dåvarande socialdemokratiska migrationsministern och fick alltid kalla handen. Här finns en interpellation med tillhörande debatt.

Till sist kan bara konstateras enligt SMHI:s radarbilder att det stora åskovädret gick på båda sidor om Borås och inte ens ett litet muller på avstånd har hörts. Vem sa att det alltid regnar i Borås? Fast lite regn verkar vara på ingång så småningom. Så det är väl bäst jag tar in tvätten.

1 kommentar:

Grottolle sa...

Nu tror jag inte det blir många som kommer hit. Tror inte att arbetsgivarna tycker det är så lönande att kosta på svenskundervisning så dom lär sig svenska innan dom börjar jobba. För den tiden ingår ju oxå i dom 24 månaderna.