måndag 12 november 2007

AMS rädd att förlora kontrollen?

Kunde just tro det att AMS skulle vara rädda för att tappa kontrollen vid en utökad arbetskraftsinvandring. (SvD)
Vad ska då Migrationsverket tycka som idag kan lägga in sitt veto. Ett negativt beslut från Migrationsverket när det gäller arbetstillstånd kan över huvud taget inte överklagas. Det har jag blivit varse. Att det sedan tog Migrationsdomstolen 10 månader att tala om att det inte gick att överklaga är ännu mer absurt. Det kunde Migrationsverket talat om genast när jag skickade in överklagandet. Så hade personen det gäller sluppit vänta åtminstone. Sedan att Migrationsverkets beslut var fullständigt absurt gör inte saken bättre. Läs mer i en tidigare blogg om Enid.

Att ändra på lagen så att det åtminstone finns en möjlighet att överklaga ett beslut borde kunna fixas lätt.

Sedan håller jag med om att vi måste ta till vara den resurs som redan idag finns i landet. Men då kanske AMS ska hjälpa till med det då. NU!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Sluta att propagera för invandring och mångkultut. En majoritet av svenskarna ogillar detta. Om politiker företräder man folket.

Arbetskraftsinvandring - Nej tack !

Flyktinginvadring _ Nej tack !

Anonym sa...

Kan bara instämma med föregående.
Invandring från europeiska länder
som är kulturellt närstående är däremot en helt annan sak.Dessa individer uppvisar en betydligt större vilja att assimileras i det svenska samhället och även att bidra till sin egen försörjning i det långa perspektivet.

Det Svenska folket börjar att tröttna rejält på en verklighetsfrånvänd politikerklass
som för egen del oftast slipper uppleva konsekvenserna av deras
svenska folk föraktande politik.

Anonym sa...

Ur Blekinge Läns Tidning idag:
"KARLSKRONA/LULEÅ: Förskolläraren Rebecka M, 26, har fått jobb i Karlskrona. Men det är 140 mil från hemstaden Luleå, ettåriga dottern Saga och maken Daniel. Om hon tackar nej dras a-kassan in. - Orättvist, säger hon."

Härtill kan man fråga om "invandrad arbetskraft" skickas runt så i landet ?
Kan det t.ex. vara så att i Göteborg boende invandrad potentiell arbetskraft erbjuds jobb i Kiruna och vid avslag får sina bidrag strukna ? Vad händer med invandrade anhöriga om familjeöverhuvudet tvingas flytta Göteborg-Kiruna ?

Och då min fråga om hur många "invandrare" Sverige kan ta emot fortfarande är obesvarad upprepar jag den här:
Att göra saken lättare erbjuder jag svarsalternativ: 1 mio, 10 mio, 100 mio eller 1 miljard ?
Jag håller det för grovt ansvarslöst att bara propagera för "öppet hus" och inte ha en aning om hur stort detta kan tänkas bli.

Jag upprepar härmed INTE frågan om hur Ramadan-festen var !

Vänligen
Peter

Anne-Marie Ekström sa...

Det är inte frågan om ett visst antal personer. Det är människor som flyr på grund av krig och förföljelse. Sedan har jag skrivit många gånger att jag tycker att också andra länder ska ta emot flyktingar i större utsträckning.Åtminstone åker arbetsgivare härifrån trakten utomlands och letar efter arbetskraft. Jag kan tycka att de borde leta bland dem som redan finns i landet. Som i många fall är högt utbildade. Och i en framtid kommer det att behövas fler som tar hand om oss fyrtiotalister. Det finns det forskning kring.
Den arbetsgivare som ville anställa Enid som jag skrivit om har sökt efter personal men det är jättesvårt att få tag i.
Sedan tycker jag det är helkorkat att tjejen från Luleå ska behöva åka till Karlskrona och arbeta. Det måste väl i all sin dar finnas lediga förskolejobb närmare. I Borås finns det i alla fall några. Och Borås ligger ju mellan Luleå och Karlskrona. Fast nu menar jag ju inte förstås att hon ska få jobb i Borås heller.
Som jag förstår det när man införde lagen som jag i vissa delar är kritisk till skulle man ta personliga hänsyn. Och i det fallet tycker i alla fall jag att det finns personliga skäl att ta hänsyn till.
Och så Peter. Du ska få svar på din fråga. Jag har bara glömt att svara. Festen var bra. Jag gick därifrån mätt och belåten i alla fall. Kanske lite för mätt.

Anonym sa...

Jag ogillar EJ invandring!. Tvärtom så tycker jag det gör samhället mera levande och ger faktiskt mej som är för fattig för resa ut i världen att få en chans att låta världen komma till mej.

Jag hoppas verkligen andra som försöker påskinna och gör sig talesman för "alla", slutar att ljuga.