tisdag 6 november 2007

Brist på (s)kolpolitik

Hinner nog skriva några rader innan jag ger mig iväg på frukostmötet eftersom jag vaknade tidigare än jag tänkt. Och eftersom jag kände för att skriva några rader om skolpolitiken.

Det är trist att socialdemokraterna lagt sin tilltänkta skolpolitik på is. En skolpolitik som i en del fall går i rätt riktning. Det hade varit bra om det hade funnits möjligheter att komma överens i skolfrågan över blockgränserna. Skolfrågorna är en viktig del i politiken och det vore bra om det fanns en samsyn åtminstone i väsentliga delar så att inte varje gång det blir regimskifte skolpolitiken ställs på ända.

Men förändringar på skolområdet har efterlysts länge och förändringarna kan inte vänta tills sossarna får ändan ur. Med risk för att det ändå röstas fram samma gamla politik på kongressen 2009. Det fanns ju förslag till förändringar redan tidigare från s-håll men dessa vann inte gehör på den förra kongressen.
Så Jan Björklund gör helt rätt i att driva skolfrågorna vidare. (SvD) Men visst hade det varit bra med en bredare majoritet bakom förslagen.

Inga kommentarer: