fredag 2 november 2007

Svartarbete och demokrati

Igen en morgon när solens första strålar träffar frosten i björken utanför. Det gnistrar som av diamanter.

Fast solens strålar är också avslöjande. Allt damm i hörnen syns och smutsen på fönstret framträder med all tydlighet. Kanske dags att göra ett röj. Har varit rätt klistrad framför datorn den senaste tiden.

Sedan är det bilprovning i eftermiddag. Förhoppningsvis går det väl bra. Jag har ju låtit verkstan göra röj på bilen till en inte så liten summa.

När det gäller dagens nyhetsskörd så är fortfarande statssekreterarens avgång en av de största nyheterna. Något nytt har väl dock inte kommit fram.
Mer än att hennes tillfälliga ersättare har renoverat sitt hus svart för 40 000 kronor. (SvD, DN)
Att betala svart är aldrig försvarbart. För någon vecka sedan presenterades en uppskattning av skatteverket hur mycket pengar som undanhålls från det offentliga på grund av fusk och svartarbete. 133 miljarder kronor. Varje år.

Tänk vad mycket välfärd med bra skola och omsorg man kunde få för dessa pengar. Visst är det mänskligt att lockas till att betala svart och på så sätt få det hela billigare. Det svenska skattesystemet har bidragit till att öka på den svarta marknaden tror jag.
Men att betala svart är ju samma sak som att stjäla från andra. Att införa subvention för hushållsnära tjänster är ett steg i riktning att komma till rätta med svartarbete. Men jag tror att man också måste gå vidare och göra det också billigare att renovera och reparera hus till exempel. Typ Rot-avdrag som har funnits från och till.

Men jag undrar ibland hur media lyckas få fram alla detaljer.
Och det man inte får glömma är att ingen människa, inte ens politiker, är felfri. Jag önskar att media kunde skriva om allt det som en politiker också får offra. Oavsett om han eller hon är heltidspolitiker eller fritidspolitiker. För att någon måste ta ansvar för det offentliga. Det är väldigt lätt att gnälla på politiker men man vill inte göra något själv.

Att vi har folkvalda betyder att vi är ett demokratiskt samhälle. Och det är folket som väljer vem som ska sitta i olika församlingar.

Alternativet är att ha en diktatur. Typ Ryssland. Även om det är val där så är det oerhört styrt. Enligt SvD idag så tillåts inte oberoende valobservatörer finnas närvarande vid det förestående valet. Vilket riskerar att man inte kan garantera att det inte fuskas i valet. Och igår kunde vi läsa om att Putins parti delade ut fri vodka. Att dela ut sprit kan väl vara ett sätt att hålla folket under kontroll.

3 kommentarer:

Camilla sa...

Jag kan tycka att vi har demokrati i Sverige. Men, det är inte så mycket till demokrati. Att rösta vart fjärde år, och dessemellan inte göra någonting, inte ha något inflytande. Om politiker kan lova en sak före valet, och sedan när de vunnit, strunta i vallöftet som man röstade på. Är det demokrati?

Anne-Marie Ekström sa...

Jag håller lite med dig Camilla
Jag tycker att man i stället för att säga tvärsäkert att det här ska jag genomföra om jag vinner valet borde uttryckssättet vara att jag ska göra allt jag kan för att genomföra detta.
Politik är inte så enkelt.
Dels händer saker i omvärlden som man inte räknat med. Till exempel har klimathotet fått ett större fokus idag än före valet.
När fyra partier ska regera tillsammans är det inte säkert att just det parti jag röstat på drar det längsta strået i en viss fråga. Det är kompromisser som gäller. Och det gäller att ge och att ta.
Sedan är det ju också så att ibland vill man göra saker men när man väl tittar närmare på hur det ska lösas så går det inte att göra det just så. Det är svårt att ha detaljutformade förslag klara före ett val. De resurserna finns inte helt enkelt. Åtminstone inte om man inte själv suttit i regeringsställning. Jag är säker på att då skulle det bli ett ramaskri på grund av att man lägger pengar på att utreda saker som man inte vet säkert blir av.
Men som sagt lite större ödmjuket inför ett val. Och så gäller det att skilja på vem det är som styr. Ibland träffade jag på personer under den perioden jag satt i riksdagen och satt i opposition som undrade varför inte det eller det blivit genomfört av folkpartiets politik.

Anonym sa...

"Och så gäller det att skilja på vem det är som styr. Ibland träffade jag på personer under den perioden jag satt i riksdagen och satt i opposition som undrade varför inte det eller det blivit genomfört av folkpartiets politik."

Ibland skulle man väl som politiker vilja välja ett nytt folk som är mera insatt, eller hur? ;)

Såg nyligen reportage från Florida inför USAs presidentval där en av väljarna sa att hon absolut inte kommer att rösta på Bush för att hon inte gillar honom.... Ska verkligen alla ha rösträtt? (Jag vet att det är minerad mark jag klampar på...)