lördag 17 november 2007

Lite av varje en lördagsmorgon

Lika dimmigt och disigt idag som igår. Inbjuder inte mycket till att gå ut. Men det finns annat att göra. Jag borde plocka fram dammsugaren och sedan måste jag läsa budgeten inför kommunfullmäktige på onsdag och torsdag.

Budgetfullmäktige är ett maratonmöte under två hela dagar och kvällar där samma sak kommer att sägas åtminstone tre gånger. Om det inte blir annorlunda i år. Men så har det varit i ett antal år. Fullständigt helgalen tillställning. Resultatet blir ju ändå det som redan idag står i budgeten. Möjligen någon liten justering. Slöseri med tid och pengar.
Visst är det oppositionens roll att ifrågasätta och komma med alternativ. Det är också tacksamt för oppositionspartierna att angripa enskilda partier i en viss fråga. Men i en koalition som består av sex partier kan inte alla få igenom just sina hjärtefrågor. Det gäller att ta och ge. Och budgeten är en helhet.

Jag hoppas i alla fall att debatten blir fri från personpåhopp.

Borås kommun tillhör dock inte de kommuner som säger nej till lärarlyftet. (SvD, DN)I budgeten finns avsatt pengar som tillsammans med pengar från regeringen (utbildningsdepartementet med Jan Björklund i spetsen) ska ge möjlighet för lärare till kompetensutveckling. Hoppas att många tar chansen i Borås. Men det är inte acceptabelt om det är så att lärare får rådet i andra kommuner att inte söka.

Mer kommunalt.

Sn tjänsteman inom socialförvaltningen i Vetlanda har delgivits misstanke om tjänstefel i samband med "fallet Louise". (SvD, DN)Flickan som fick fortsätta att bo med sin pappa i misär trots att han utnyttjade henne sexuellt. Det är bra för flickan att hon får någon form av upprättelse. Även om hon också ska ha skadestånd. Det är också bra för dem som skulle kunna riskera att hamna i liknande situation. Att de ansvariga får veta att det inte är ok att bara strunta i anmälningar om barn som far illa.

Globalt.

Idag kommer FN:s fjärde klimatrapport och FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon varnar för en katastrof om inget görs. (DN) Men som tur är finns det möjlighet att göra något även om det ibland känns ganska hopplöst.
Vad betyder det att just jag gör något när andra inte ens tror på forskarnas rapporter? Och stora länder bara struntar i dem.

Nu ska jag ta itu med dammsugaren tror jag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill bara informera att över hälften av mina vänner är bekräftade icketroende i denna fråga. Jag känner uppemot 10 stycken som har genomskådat bluffen, och som aktivt tar ställning mot miljöhysterin.

Jag tänker inte försöka lära en gammal folkpartist att sitta, men jag har ett filmtips till dig: The Great Global Warming Swindle (2007). Den är förvisso inte helt klockren, men den täcker det mesta som har med miljöbluffen att göra.

Allt väl!

PB sa...

Tur att det finns 10 personer du känner som vet mer än alla dessa fåniga klimatologer och vetenskapsmän.

The Consensus on Global Warming
http://www.logicalscience.com/consensus/consensus.htm

Själv tror jag inte ens det finns nåt "klimat" det är bara vänsterpropaganda