onsdag 21 november 2007

Fullmäktige dag 1

Klockan är elva och jag har precis kommit hem från den första dagen av kommunfullmäktige. Borde egentligen krypa direkt i sängen så jag orkar upp i morgon.

Men lite korta kommentarer kan jag väl kosta på mig.
Det blev ungefär som jag trodde. Lite värre kanske. Vi kom inte så långt. Så i morgon blir nog en lång lång lång dag och natt. För vi kan inte sluta innan vi är färdiga.

Debatten idag blev något förvirrad. Det växlades mellan många ämnen. Ena minuten talades det om ackumaulatortank och nästa om vårdnadsbidrag. Sverigedemokraterna hade lämnat in ett eget budgetförslag med yrkanden allt ifrån att ha hundar på äldreboenden till att stoppa all flyktingmottagning i Borås. Inkonsekvensen i sd.s program kom fram med all tydlighet.

Precis som förra året hade oppositionen ett antal yrkanden som egentligen majoriteten håller med om. Ibland saker som redan är på gång. Men ändå så voterades det om yrkandena och de avslogs allihop. Tur att det finns tryckknappar. Antalet voteringar idag blev väl cirka 60.

Flera av ämnena kommer upp i morgon också. Som min bänkgranne, Martin Neumann, uttryckte det: Det är bara trailers idag.

Så få se vad morgondagen har med sig.

Nu går jag nog till sängs i alla fall.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har väntat på att följande aktuella tema skulle komma på tapeten. Men icke !

I Sverige förlorades sista året ~35.000 pass. Totalt är här 200.000-250.000 pass anmälda "försvunna". I Finland 5.000 !
Är svenskarna så mycket slarvigare än finnarna ?
Eller kan man, o främlingsfientliga tanke, se ett visst samband med antalet flyktingar i respektive länder !!!
Särkilt när jag läser att de försvunna svenska passen inte spärras i utlandet och att man utan problem kan få ut 12 nya pass på sex månader ??? Nästa steg är väl att direkt dela ut svenska blanko-pass till alla som behöver resedokument hemland-Sverige ?

Jag anser att Sverige bör ställa upp och hjälpa flyktingar. Men kan det inte ske under ordnade förhållanden ?

Vänligen
Peter

Anonym sa...

Hej tycker det är ledsamt att se alla politiker kasta så mkt skit på Sd hela tiden.
om man bortser från flykting politiken så verkar bla. du ha problem med mycket vad Sd tycker!?
Är det så fel att dom får en hund som sällskap på äldre dagar? Personalen har inte mkt tid att umgås med de äldre och katter inte är speciellt sociala djur alltid.

Många har en väldigt negativ inställning från början till sd och tror att det är ett mer eller mindre nazistparti som vill utrota folkslag eller?
Samma personer slänger locket på väldigt fort när någon säger något positivt om sd.

Såg ett uppslag i lokaltidningen på 2 helsidor om en sd politikers son och dotter som ville vidhålla att dom verkligen inte ville förknippas med sin hemske far, däremot fick inte han en syl i vädret i artikeln.

Tycker den många i Svenska befolkningen mer börjar likna en flock får som blint tror på allt dom läser i media och hör av politiker. Skrämmande likt ett visst land i väst..