onsdag 28 november 2007

Våld i skolan igen

Äntligen hemma igen. Efter en rundresa till Falköping, Skara och Göteborg och till sist Hässlehus.. Natten tillbringade jag i Skara efter en intressant och trevlig dag med Coompanion Sjuhärad och Coompanion Skaraborg i Falköping. Mycket prat om bland annat social ekonomi. Mer om vad social ekonomi är finns här i ett dokument från Västra Götalandsregionen.

Det blev en tidig snabbfrukost i Skara för att köra de tolv milen till Göteborg. Kunde konstatera att köerna gick mycket långsammare från E20-hållet än när jag kommer direkt hemifrån. Jag är ju inte i Götet varje dag men jag tycker synd om dem som varje dag måste sitta i bilkö. Om de nu måste det.

Efter en dags kurs var det dags för köerna igen för att hinna (knappt) till gruppmöte i kommundelsnämnden och sedan Föreningsrådet på Hässleholmen.

Så nu är jag ganska spak. Men måste nog ändå kommentera några dagsaktuella frågor.

Jag blir oerhört beklämd över händelsen där en rektor blev knivhuggen i en skola i Stockholm. (Det händer alldeles för mycket på alldeles för många skolor nu. Det verkar som om beredskapen mot hot och våld är dålig på många skolor. Och enligt en artikel i SvD framkommer det att det finns personer som är dömda för allvarliga brott som väntar på att få avtjäna sitt fängelsestraff under tiden de går i skolan. Undrar just hur situationen ser ut i Borås. Får väl ställa frågan på morgondagens kommundelsnämndsmöte hur det är i min kommundel i alla fall.

Förmodligen måste hårdare och striktare regler införas vilka som får vistas på skolområdet. Det är inte acceptabelt till exempel att äldre syskon eller andra släktingar som i det aktuella fallet befinner sig där om de inte går i skolan. Förhoppningsvis behöver man inte gå så långt som till att man måste ha på sig en identitetsbricka. Och Jan Björklunds (fp) förslag om att samarbetet mellan socialtjänst och skola måste förbättras tycker jag är bra. (DN) Likaså att det behövs mer resurser till ungdomspsykiatrin.

Det behövs. Det är allvarligt att ungdomar tar livet av sig. Och att de lockas till på internetsajter och även fått råd hur de gör det. (SvD)

En nyhet som har betydligt mindre allvarlig än det ökade våldet och hotet mot skolan och ungdomar som mår illa är den som handlar om killen som färgade håret rött och skickades hem för att ta bort färgen. (Aftonbladet) Jag håller med SvD:s läsare som tycker att det är ok med en viss klädkod. Beroende på vilket jobb man har. Det behöver inte vara jättestrikt men man ska se välvårdad ut. Jag kan inte hjälpa det att jag inte tycker att det är ok att bli expedierad i en affär av en person med bar mage till exempel.

Är nu tämligen trött och ska kolla en sak inför morgondagens kurs. Sedan godnatt

Till sist Grattis svenska damlandslaget till OS-platsen. (SvD)

1 kommentar:

Staffan sa...

Folkpartiet verkar förespråka en väldigt underlig form av liberalism eftersom man tydligen inte ens ska få bestämma över sitt eget liv.