tisdag 13 november 2007

Snö och poliser

När jag vaknade denna morgon var hela världen vit. Jag kom nästan i julstämning. Men det är ju mer än en månad kvar till jul. Så jag får väl lugna mig lite med julsångerna. De lär jag väl få lyssna till till leda med början om några veckor.

Trots att snön lyser upp och ger naturen en mildare inramning är jag glad att jag slapp ut och köra bil idag åtminstone någon längre sträcka. Även om det kanske inte är lika besvärligt väglag som det tydligen är i Stockholm just nu och kommer att vara hela dagen på ostkusten. (SvD, DN)

Även om en artikel i DN handlar om att poliser i Stockholm inte vill jobba i förorterna så är problemet inte ointressant för övriga landet. Det finns utsatta områden även på andra håll.
Det är viktigt att det finns lokalt placerade poliser även dessa platser. Bland annat mitt eget område Hässleholmen i Borås.

Men det bör vara personer med särskilt intresse just för förebyggande arbete och för ungdomar. Dessutom bör dessa poliser ha en viss erfarenhet. För att kunna hantera situationer på ett klokt sätt. Då är det inte så lämpligt att tvångskommendera nyutexaminerade poliser till sådan tjänstgöring.

Att det är fler synliga poliser som behövs är helt klart men det blir också ett dilemma när poliserna ska delta i möten och seminarier för att förebygga brott.
En ekvation som inte går ihop om det inte blir fler poliser. Och för att vara lite lokalpatriotisk. De får gärna bli utbildade på Högskolan i Borås. En Högskola som är mycket lämplig för att bli nästa Polishögskola.

Eftermiddagskomplettering.

Även SvD skriver nu om poliserna i förorterna och en polis påpekar just detta att det inte är så bra att ha unga nyutexaminerade poliser i utsatta områden.

7 kommentarer:

Anonym sa...

och SL ställer in bussar och kaos råder, var år. Vad är deras problem? Förlorar dom minnet år efter år. Va oj är vi i svergie oj snöar det här oj blir det kallt nej men vad säger ni.

Anonym sa...

Detta påminner om min tid nere i Berlin för det sades alltid att när det börjar snöa i Kiruna, då stannar spårvagnarna i Berlin.

Anne-Marie Ekström sa...

Det är konstigt att inte ens bussar går när det kommer lite snö. Här i Borås tror jag inte det är lika illa som i Stockholm. Jag förstår att det inte är lätt att åka kollektivt där. Vad jag förstått så är det alltid någon tunnelbanelinje som står stilla. och idag då bussar.

Anonym sa...

SL måste vara världens sämsta bussbolag eftersom man måste ställa in bussturer när det kommit 1 cm snö i ett land som har vinter
mellan 4 till 7 månader per år. Kan
det möjligen bero på dem som sitter
bakom ratten. De flesta av dem har väl aldrig sett snö.

Anonym sa...

Sitter i Ösmo å fikar med Gunnar. Lussekatt med pepparmyntste. Nu ringer vi snart till SMHI och ber dom spara lite snö till julafton! Oj, va jag hade roligt i backarna på Tullen i Borås när det var snö och is. Ja det var då...Hälsningar Ing-Marie

Anonym sa...

Är det inte fel att kalla de här förorterna för "utsatta områden" när det i själva verket är omgivningen som är utsatt för terror från invånare i dessa områden, eller har jag missförstått något ?

Just nu är det ju t.ex. inte så lustigt att vara polis i Göteborg. Undrar om det är någon som har varit utsatt för den svenska polisen och känner sig kränkt som har pepprat polisstationen i Partille och polishelikoptrarna. Eller också beror det kanske på att polisen stör lösamma skumraskaffärer lite för mycket. Vi kanske inte måste försöka leta efter orsaker till varför banditer angriper polisen. Behöver vi verkligen vara "objektiva" i den konflikten ? Är det inte så att vi riskerar att slarva bort hela samhället om vi inte börjar bry oss mer om dem som verkligen vill leva kvar i ett civiliserat samhälle än om dem som själva ställer sig utanför och i vissa fall helt öppet uttalar sin fientlighet mot det ?

Jag tycker att det är en väsentligare debatt att föra än huruvida SL ställer in några bussar.

Anonym sa...

Du har faktiskt missat dagens väsentligaste som är att alla våras privata liv/sfär hotas. Se SVD som du tycks läsa. ibland:http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_587579.svd
Och det skadar inte att minnas den tyske pastorn Martin Niemöller varnande ord om att mista friheten.