onsdag 24 oktober 2007

Nyttig mat och lite till

Skönt med en dag långt borta från datorn. Ögonen har fått lite vila. Men en intressant dag med exempelvis besök på Compass tillsammans med Johan Pehrson (fp), gruppledare i riksdagen. Compass är en verksamhet som drivs av Vuxenskolan där personer som har en bit kvar att komma ut på arbetsmarknaden får arbetsträna mm.

Men världen har inte stått stilla. Även om många rubriker är desamma som i morse.
En nyhet, som egentligen inte är en nyhet, är att ickerökares hälsa har förbättrats avsevärt efter rökstopp på krogen. (DN)Idag kan man gå in på en pub eller en restaurang utan att få svidande ögon och andningssvårigheter. Skillnaden märkte jag i somras när jag var i Österrike och hade "after walking" i ett rum fullt med rökande danskar. Jag känner mig riktigt stolt när jag vet att jag varit med och fattat detta beslut.

Mer bra för hälsan. Fullkorn är bra för hjärtat. (SvD) Häromdagen hade en studie gjorts med kvinnor om vad som är bra för hjärtat för dessa. Frukt, grön, motion och lite vin är bra. Den här gången har studien gjorts på bara män. Men det gäller säkert även för kvinnor. Jag äter inte flingor till frukost men lite fullkorn får jag nog i mig ändå.

Dessutom ska det bli enklare från och med nästa år att äta nyttig mat på restauranger. Regeringen satsar 2,2 miljoner för att starta en ny nyckelhålsorganisation. (SvD)

Säga vad man vill men det saknas inte råd om vad man ska stoppa i munnen.

Så till dagens ungdomsvåld

Inte utan att jag påminns om en gammal visa som handlade om de som gick till Tegelbacken för att skipa rätt. De använde också knogjärn och påkar. Precis som dagens ungdom som träffas för att göra upp. (DN, SvD) Med tanke på visan så är slagsmål inget nytt. Drängarna på landet hade också sina slagsmål på lördagskvällarna. Det kan vi läsa om till och med i barnböcker.

Skillnaden tror jag är förr slutade slagsmålen i tid och man slogs för någon sak eller kanske kvinna. Nu slåss man bara för slagsmålets egen skull och dessutom går man mycket längre än förr. Sparkar till medvetslöshet. Om ungdomsvåld har jag bland annat skrivit tidigare här och här.

Nu är det nog sovdags. Jag måste upp tidigt och lämna bilen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken fin blog du har! Kul att se någon som skriver mer än några ynka rader och hänvisar till DN.
Jag dök in hit från DN som länkar till bloggar från sina artiklar ju...

Intressant iaktagelse om ungdomsvåldet. Jag som inte har hunnit med annat än att vara just ungdom kan ju inte jämföra med gamla tider så det var bra skrivet. Det är lätt att tro att allt var en saga förr.

Anonym sa...

Tänk att det ska behövas regeringsstöd till privata näringsidkare för att dom ska orka tala om om karoriinnehållet i 2x125g hamburgare med frittar+ "bonusmenyn" med lökringar, extra dressing + att priset nu inkluderar 2 liter cola istället för gamla 1,5 ..

Enklare vore väl att lagstifta om ytterdörren till syltan får vara max 60 cm bred..

Anonym sa...

Hej, jag skrev en kommentar på en annan blogg angående bråk och våld bland unga, en kommentar som inte djuplodar utan är en kort sammanfattning av min ståndpunkt i den här frågan.

Hur mycket vi än demonstrerar mot våldet så kommer ingen förändring att ske om vi inte börjar från grunden, dvs förebyggande. Jag har svårt att förstå att detta enkla faktum inte kommer till en insikt hos de som kan påverka vad som formar ett samhället.

Så här skrev jag:

Rakt av min reflektion om gängbråket i Hägersten. Polisen får kännedom runt halvnio-tiden kommer dit vid nio-tiden och inga finns där som bråkar då, ja så står det i DN:s artikel.

Vet ni vad jag tror, nej är övertygad om, av erfarenhet, polisen rent ut sagt sket i att åka dit utan väntade så att det skulle klinga av.

Jag har sett det, hur polisen väntat in i sina bilar och piketbussar, väntat in att bråket ska avta innan de kliver ut, särskilt när det gäller den här typen av bråk. Bråk av rivaliserande gäng från olika skolor, våld på stan överhuvudtaget, föds redan på dagis.

Förebyggande åtgärder är det som behövs, bra normer, ungar som känner sig trygga i sig själva och älskade. Allt börjar på dagis men hur ska det ske med stora barngrupper och lite personal?

Våra politiker har ingen aning om hur individ och samhälle fungerar, lite mer socialpsykologisk kompetens åt politikerna och mer resurser till förskoleverksamheten.

Föräldrarna då, tänker någon, har de inget ansvar? Självklart har de ett ansvar men nu är det ju så att de flesta barn tillbringar väldigt mycket tid på dagis och på dagis finns inte personal som räcker till.

Barn fostrar sig själva och varandra där på dagiset utan rättesnören och vägledning. Personalen gör så gott de kan men vem kan vara med överallt när barnen är så många?

Rakt av från Kristina, mor och farmor med icke våldsbenägen familj.