onsdag 10 oktober 2007

Företagandets villkor

Hoppas jag slipper bilköerna idag i Göteborg. Jag vill inte att bilen kokar en dag till.
Så jag få väl försöka vara ute i tid.

Eftersom BT idag berättar om att jag har startat företag trots att jag tar ut inkomstgaranti från riksdagen tänkte jag att jag skulle berätta lite utförligare än i BT.

För det första. När ska man sluta se företagare lika med massor av pengar.

Tänk om det vore så bra att bara för att man har startat ett företag så tjänar man multum. De flesta som startar ett nytt företag vet att det oftast inte går med vinst första året. Det beror visserligen lite på vilken typ av företag man startar. Ett företag som kräver investeringar tar längre tid än ett konsultföretag där den som startar varit i gång och jobbat med det som man fortsätter att jobba med, fast i det egna företaget.

Så var det när jag startade mitt företag förra gången. Som jag levde på under tio år ända tills jag kom in i riksdagen 2002.
Den här gången, efter fyra år i riksdagen, var det lite annorlunda. Gamla kunder måste bearbetas igen. Programmen pluggas in. Det händer en del i datavärlden på fyra år.
Jag har haft en del intäkter men också en hel del kostnader. Min intention när jag bestämde att jag skulle starta företaget igen var att jag skulle arbeta upp det tills inkomstgarantin från riksdagen tog slut. Det kändes tryggt att veta att jag hade lite tid på mig.

Jag har aldrig varit rädd för att jobba och jag trodde att inkomstgarantin just var en trygghet för att kunna komma tillbaka. Särskilt när man är lite äldre.

Det känns lite trist att bara för att jag startat ett företag så kan det uppfattas som om jag tar ut dubbla löner. Så är det inte. Jag driver en enskild firma där jag själv betalar in skatt och arbetsgivaravgifter. Jag får dra av kostnader men resten måste jag ta upp som inkomst av tjänst. Självklart kommer jag att betala tillbaka de pengar jag tjänat för mycket.

Men det var svårt att förutse hur mycket det skulle bli eftersom jag ofta får uppdraget bekräftat så sent som 14 dagar innan. En ganska osäker tillvaro alltså.
Men det känns så otroligt jobbigt att i stället för att förbereda kurser och gå ut och ”sälja” mig själv så jag får fler uppdrag, så jag verkligen stå på egna ben när garantin tar slut, så måste jag på något sätt stå till svars för att jag startat företag i stället för att inte göra någonting.
Och jag har varken hittat på reglerna eller beloppet på inkomstgarantin.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du har gjort allt rätt. Inte en skugga över dig! Men det är en fasa hur borgligheten fortsätter deras motsatsers agerande mot småföretagare och andra entreprenörer. Att jobba 12-15 timmar om dagen och ofta även under helger är ingen ovanlighet. För att själv tjäna 10 000 kr måste man dra in minst 100 000 SEk om all skatt, moms o div avgifter skall betalas. Enda lösningen är att bli bonusnisse/a, skeppa pengarna till något skatteparadis och slippa betala skatt mm Åk inte bil till Gbg när det finns tåg!!