tisdag 9 oktober 2007

Min pappa lantbrevbäraren


Kunde bara inte låta bli att kommentera artikeln i DN som handlar om lantbrevbärare.
Lantbrevbäraren på bilden kunde lika gärna varit min pappa. Han på bilden cyklade i Skärkind i Östergötland. Min pappa cyklade i distriktet intill på den tiden. Västra Husby. Jag tror nog deras vägar möttes. Min pappa var dessutom född i Skärkind.
Här intill första sidan av min pappas anställningsavtal. 60 år gammalt.
Klicka på bilden så förstoras den.
Lägg märke till sista stycket.
"Om lantbrevbäraren genom sjukdom eller annat laga förfall hindras att fullgöra sitt åtagande, skall förhållandet ofördröjligen anmälas till postkontoret. Det åligger lantbrevbäraren att om möjligt draga försorg om att brevbäringen under tiden fullgöres av annan lämplig person utan ökad kostnad för postverket."
Det var lite speciellt att vara "postarns" dotter. Alla kände honom. Och således kände alla mig. Och så bodde vi ju på landet.

Och när han började köra posten med bil fick jag följa med ibland. Särskilt på julafton. Det var på den tiden när posten delades ut även på julafton. Då var det stor utdelning av chokladaskar både här och där.

Men jularna betydde också att min pappa jobbade hårt veckan innan och tveklöst somnade han framför TV:n när det var Kalle Anka.

Det är roligt att lantbrevbäraren finns kvar och att han eller hon är lika uppskattad som jag tror min pappa var.

En händelse som var lite speciell var när Olof Palme fick åka med honom på en tur på turen. Min pappa var nog den ende på posten, som då utgick från Norrköping, som inte var socialdemokrat. Men jag tror nog ändå att han var ganska stolt att han fick ha Sveriges statsminister i bilen.

Här intill ett tidningsurklipp som jag scannat. Inte särskilt bra bildskärpa men det är min pappa som står i bakgrunden. Paret som är med på bilden var mycket goda vänner till min mormor och morfar.

Inga kommentarer: