tisdag 30 oktober 2007

Historia och hörselproblem

Det var väl inte världens bästa säng jag sovit i inatt men den funkade. I princip en bäddsoffa som är en utvikbar madrass. Sovit har jag i alla fall. Men vad gör man inte för barnbarnen. De är ju framtiden och ska ha det bästa.

Själv är jag väl mest historia även om jag väl inte kommer att få något större utrymme i framtidens historieböcker. Fast vem vet? Bra är det i alla fall att det ska ges mer utrymme för historieämnet i skolan. För att förstå samtiden måste man veta vad som skett i det förgångna.
Jag hade visserligen en bra historielärare i gymnasiet fast vi kanske inte riktigt förstod det då. När vi firade fyrtioårsjubileum efter examen hade vi förstått det. Det som var trist var att vi aldrig kom fram till det som nyligen hänt. Det vill säga. Vi slutade någonstans i början på 1900-talet och hann aldrig gå igenom andra världskriget. Kommer inte ihåg ens om vi hann med det första.
Antikens historia är nog så viktig. Men det måste finnas utrymme för det som närmast påverkar oss. Förhoppningsvis tänker framtidens historielärare på detta och gör historien levande. Det kommer att ställas krav på lärarna när historieämnet blir ett obligatorisk ämne i hela gymnasieskolan. Regeringen har fattat beslut om tilläggsdirektiv om detta till den utredning som ser över gymnasieskolan och som ska vara klar nästa år. (SvD, DN) Utbildningsdepartementet med folkpartiet och Jan Björklund levererar igen.

Något som också borde göras något åt när det gäller skolan är faktumet att allt fler barn lider av ljudöverkänslighet på grund av allt för mycket ljud från olika håll och höga ljudnivåer. Idag lider över en miljon människor av någon form av hörselskada. Med den alarmerande studie som presenteras i SvD idag lär problemen inte bli mindre. Det är dags att man tar problemet med hörselproblem på allvar. Det är en folkhälsofråga. Vilket också folkpartiet beslöt vid det senaste landsmötet efter en motion från mig.

Att börja i skolan är inte helt fel.

Till sist så tycker jag inte heller att det är fel om man är någorlunda anständigt klädd när man går till skolan. Det ska inte behövas förbud men någon känsla vad som är snyggt eller inte borde var och en ha. Även en tonåring. Åtminstone borde hans eller hennes mamma eller pappa säga till att det inte är särskilt trevligt för lärare och kompisar att behöva titta ner i springor. Antingen de är fram hos tjejer eller där bak hos killar. På fritiden må väl vara men inte i skolan.
I en skola i Stockholm reagerade dock en förälder på att skolan ville att "hängbyxorna" skulle dras upp så att man åtminstone inte såg skinkorna eller kalsongerna. (SvD) Hur ska skolan agera när de inte har föräldrarna med sig? Jag har alltid varit emot skoluniformer men ibland tycker jag nästan det vore bra.

Jag må väl vara gammaldags, som sagt jag tillhör historien men jag tycker inte heller om att möta en expedit i en affär med bara mage. På badstranden eller hemma i trädgården får folk ha på sig hur lite de vill. Men när man ska möta andra människor som yrkesmänniska eller som skolelev så tycker jag att man kan vara någorlunda anständigt klädd.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Historia som kärnämne, dvs obligatorisk historia för alla gymnasieelever, skulle redan ha varit införd om inte Jan Björklund hade rivit upp gymnasiereformen det första han gjorde som minister förra hösten.
Så förklara tricket han gör, denne Jan Labero: Först tar han bort historia som kärnämne och får beröm för det, sedan återinför han historia som kärnämne och får beröm för det. Otroligt! Och han lyckas med tricket varje gång.

lars.johansson@telia.com

Johan Hellström sa...

att fokusera på elevernas klädsel känns som helt fel perspektiv.

låt folk ha hängande byxor eller keps om de så önskar så de lär sej vad de ska lära sej

(själv skulle jag aldrig drömma om att sätta på mej varesej det ena eller andra)

eller låt eleverna ha på sej ytterjackor om de så önskar.

nog borde fokus ligga på kunskap och inte utseende?

Anonym sa...

Citat Johan:
"låt folk ha hängande byxor eller keps ... eller låt eleverna ha på sej ytterjackor om de så önskar."

Varför så konservativ Johan ?
Varför inte låta eleverna ha:
1. dykardräkt, upp till 200 m djuphavsdykning, med syrgaspatron om ca. 1,0 m3. För att göra det autentiskare får naturligtvis denne eleven sitta i ett akvarium om ca. 3,0 m3.
2. penisfodral ("Sten Bergman, Nya Guinea !")
3. riddarrustning, (ca. 20 kg rostfritt stål)

Och då det förmodligen skulle bli en alltför enorm chock att tvingas på annan klädsel om man mot förmodan skulle få ett jobb kan nämnda klädslar också användas som snabbköpskassörska, banktjänsteman eller busschaufför ! Eller på dårhusets slutna avdelning ?

Citat: "Nån jäkla ordning får det väl vara ?"

Vänligen
Peter