söndag 24 juni 2007

Värme och moraliska politiker

Tröttheten börjar komma efter en intensiv dag. Se min tidigare blogg. Koltrasten ger sig dock inte. Den fortsätter att kvittra fast det är kväll.

Jag är glad att jag inte befinner mig i södra Europa. Där lär det vara hett. 40 grader på Balkan och i Aten. Och det lär bli ännu varmare. (DN) Frågan är om detta är början på en stegvis ökad temperatur i samband med klimatförändringar. Det kan ju vara så varmt i sydeuropa ibland. Men brukar det vara så tidigt?

I Sverige handlar nyheterna mest om midsommarfirandet och hemfärden därifrån. Långa bilköer. (DN, SvD)

Dessutom presenteras några opinionsundersökningar. En vanlig partiundersökning, en undersökning som visar förtroende för ministrar och en undersökning som visar vilka förväntningar har på politikers moral.
Den första, partiundersökningen, visar att bland annat folkpartiet går framåt lite och s tappar. Men tyvärr ligger oppositionen före regeringspartierna. Men det är långt till val så det hinner säkert rätta till sig. (SvD, DN)

Det är i alla fall glädjande att fp nu i flera opinionsmätningar går uppåt. En bidragande orsak kan säkert vara att ett partibyte är på gång.
Skolminister Jan Björklund, som troligen blir ny partiledare, är också den av ministrarna som väljarna har mest förtroende för enligt en undersökning som TV4 gjort. (DN, SvD)
Det är ju också inom skolområdet som många nya förslag har lagts och som tydligen faller medborgarna i smaken. Läs hela sammanställningen av ministrarnas poäng här.

Som sagt finns redovisat ytterligare en undersökning. Det är en dyster läsning för en politiker. Men jag vill väl inte påstå att jag är överraskad.
I en ny mätning från FSI, Forskningsgruppen för samhälls- och informationsstudier, kräver sju av tio väljare att politikerna ska en högre moral än vanligt folk. Samtidigt har sju av tio väljare lågt förtroende för politiker. Denna mätning kommenteras av Henrik Brors i DN.

Det är beklagligt att det är så lågt förtroende för politiker. Men man kan också ställa sig frågan varför väljarna väljer så "usla" människor som ska representera dem. Varför väljer man inte att själv engagera sig politiskt.
När jag själv blev politiker var det just på grund av att jag var sur på politiker.
Sedan finns det mycket inom det politiska väsendet som jag kan kritisera. Men jag lär inte få någon ändring om jag bara sitter och gnäller.
Sedan kan man verkligen undra vilka övermänniskor som man vill se som politiker. De ska ha högre moral än andra (och helst inte få betalt). Vad innebär det egentligen? Att politiker ska följa lagen? Ska inte alla göra det? Jag skulle vilja veta vad det är man vill.

Det som irriterar mig mest är att man pratar om politiker som en enda stor homogen massa. Det finns heltidspolitiker, kommunalråd och riksdagsledamöter till exempel. Men de allra flesta är fritidspolitiker som ägnar en stor del av sin fritid åt att läsa handlingar och sätta sig in i alla ärenden. När andra umgås med familjen eller går på bio.

Sedan finns det i alla politiska församlingar en majoritet och en opposition. Och ibland kan man inte försvara de beslut som en majoritet fattar om man själv befinner sig i opposition. Men ändå så talar man om att politikerna (i en enda klump) har fattat det och det beslutet. Media bidrar faktiskt till detta också.

Jag önskar att alla någon gång under sitt liv fick sitta med i en nämnd och fatta beslut som i många fall inte är lätta och som ibland gör att man till och med mår dåligt. Det är ju faktiskt så att de skattepengar som vi alla betalar ska användas till väldigt mycket. Och ibland måste man prioritera. Sedan får ju var och en försöka påverka andra.

Jag skulle också önska att det fanns mera kunskap bland svenska folket hur styret av landet och kommuner fungerar. Jag tror att politikerföraktet många gånger bottnar i att man inte vet hur det fungerar och vilka förutsättningar som gäller för politiker på olika nivåer.

Hoppsan. Det blev en riktigt lång utläggning. När jag började var jag trött men vartefter jag ilsknade till så blev jag piggare. Men nu är det nog i alla fall dags att sova.

Inga kommentarer: