fredag 8 juni 2007

Skolavslutning, alkolås och Kina


Idag blir det varmt och soligt. Ett bra skolavslutningväder. Möjligen kan det bli lite för varmt. Tyvärr kan också värmen bidra till att skolavslutningskvällen kan bli stökig. Jag ska följa med polisen i kväll för att se vad som händer. Jag tycker att det är viktigt som politiker att vara ute i verkligheten och skapa mig en egen uppfattning.


Tänkte inte jag skulle skriva om rattfylleri idag igen.

Idag har SvD en stor artikel om just rattfylleri. Cirka 20000 personer kör rattfulla omkring på våra svenska vägar idag. Och andelen som omkommer i trafiken med alkohol i blodet ökar.

NTF vill att Sverige blir ett försöksland för obligatoriska alkolås i alla nya bilar 2012. Det vore väl inte helt fel. En bit på väg, om dock liten, var det beslut som riksdagen fattade för någon tid sedan att förmånsvärdet för leasingbilar inte skulle öka när man satte in alkolås. En fråga som jag drev under min tid i riksdagen men inte fick något gehör för hos den dåvarande socialdemokratiska regeringen.

Bland dagens nyheter finns också den att Kina minskar antalet avrättningar. (DN, SvD)Glädjande på sitt sätt att läsa att man är mer noggrann vid rättegångarna. Men en minskning är inte tillräckligt. Det borde vara noll avrättningar. En enda avrättning är en avrättning för mycket. Och Amnesty och andra människorättsgrupper säger att Kina avrättar fler av sina medborgare än någon annan nation. Jag har så svårt att förstå att någon i lagens namn har rätt att döda en annan människa.

Kinas president kommer oundvikligen att mötas av protester idag när han kommer till Sverige. (SvD, DN) Men det är också viktigt att föra en dialog både om klimatpolitk och mänskliga rättigheter. Det hoppas jag statsministern gör. Bara fördömanden och protester leder inte utvecklingen framåt.


Inga kommentarer: