torsdag 7 juni 2007

Smuggelsprit och bilbälte

Är hemma några minuter mellan mötena.
Förresten undrar jag hur mycket tid som ägnas åt möten i det här landet. Och då menar jag inte kärleksmöten eller möten med bästa vännen eller väninnan. Utan möten då det förhandlas och informeras och fattas beslut.

Kan förstås inte låta bli att kolla in de senaste nyheterna.

Och upptäckte en artikel i DN (och SvD)som handlar om svenskarnas vanor att köpa smuggelsprit. 4 procent av det svenska folket över 15 år har den senaste månaden köpt smuggelsprit.

Och ungdomarna är många. Artikeln framhåller att attityden måste ändras hos vuxna. För hur ska man kunna tala om för sina tonåriga barn att det är fel att köpa smuggelsprit när man själv gör det.
Detta är en fråga som jag lyft många gånger. Det är inte säkert heller att det är en "vanlig Svensson" som vill tjäna lite extrapengar, utan en internationell liga som tjänar pengar på grov kriminalitet och som inte bara smugglar sprit utan också flickor och knark.

Sedan kan konstateras att allt fler använder bilbälte. (DN) Jag trodde det var lag på att använda bilbälte och att alla gör det. Men så är det tydligen inte. Men att fler använder bilbältet kan det månne bero på det kraftigt ökade bötesbeloppet. Från 300 till 1500 kronor. Plånboken styr även här.

Nu hinner jag inte mer. Måste rusa till ett studiebesök på en förskola med Emilio Reggia-pedagogik.

Inga kommentarer: