fredag 1 juni 2007

Hässlefest, organdonation och häggspinnmal

Jag har ägnat kvällen åt Hässlefesten. Lyssnat på en blandning av romsk musik, bosnisk dans och rock'n roll. En mångkulturell fest.
I morgon fortsätter festen men jag missar salsa-kursen och det övriga eftersom jag åker till Varberg på träningsläger i tennis.

På vägen till festen upptäckte jag något verkligt märkligt. Det låg som spindelväv över hela marken och träden var också täckta med spindelväv och bladen var borta. Som tur var fick jag veta vad det var när jag kom hem och satte på datorn och kom in på BT:s hemsida. Det var häggspinnmalen. Det var tydligen inget farligt. Men det såg verkligen spöklikt ut som det står i BT:s artikel.
Skönt att jag fick en snabb förklaring så jag slapp ligga sömnlös i natt. För i morgon bär det som sagt av till Varberg. Och första träningspasset är kl 9.

Det omdiskuterade TV-programmet där en döende kvinna skulle skänka en njure till en person som tittarna valde ut, var en bluff. (SvD, DN). Anledningen var att man ville väcka uppmärksamhet kring brist på donerade organ.

En ganska sjuk bluff. Men en bluff som ändå satt fingret på en viktig fråga.

Jag tycker att det är självklart att skänka sina organ den dag man själv inte har användning för dem. Men det ska vara något som man själv beslutar. Den handel som idag förekommer med organ i vissa länder, även att dödsdömda personer får bidra med sina organ, känns inte etiskt riktigt. Jag tror frågan kommer att fortsätta diskuteras.

Nu är det verkligen natti,natti om jag ska upp i morgon.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den viktiga frågan är fortfarande obesvarad; om enskilada individen skall har rätt att ha åsikt om var en organ skall hamna.

Tex om en lever skall hamna hos en alkoholist, eller ens lungor hos en rökare.

Jag anser att en donator skall få bestämman.

Anonym sa...

Helt rätt i föregående kommentar. Det är donatorn som skall bestämma. Jag vill ha friheten att avgöra vem eller vilkas som skall kunna få mina organ efter min död. Så länge det inte går så blir det nej till organdonation.