söndag 10 juni 2007

Minne och skräpmat

Frukosten är uppäten och dagens Sudoku är avklarad, ute i skuggan. Och varmt blir det i dag också. Barnbarnen kommer på besök så jag får väl ta ut min lilla plastpool och spola upp vatten.

Men kan förstås som vanligt inte hålla mig borta från tangentbordet.

SvD har en skrämmande artikel om hur många av oss som kommer att tappa minnet och bli dementa. År 2050 kommer var 40:e svensk att inte veta riktigt var han eller hon är. Det vill säga att i Borås som har cirka 100 tusen innevånare så skulle det vara 2500 personer som är dementa. Idag finns det ca 400 plaster på äldreboenden för dementa. En utmaning för sjukvård och äldrevård.

Medelåldern ökar och ökningen av dementa kommer säkert att visa sig när 40-talisterna börjar komma över 80-års åldern redan omkring 2020. Länder som Indien och Kina som är på väg att höja sitt välstånd kommer att drabbas ännu mer eftersom medelåldern stiger.

Förhoppningsvis kommer forskarna att hitta motmedel. För någon tid sedan skrev DN om forskning som kommit fram till att fet fisk och omega 3 var bra för att motverka alzheimers. En annan artikel förespråkade choklad för bättre minne. (fast det var en godisjätte som gjort den undersökningen, lite part i målet kan man säga)

Lite mer mat. Idag finns också en artikel i Svd som säger att skräpmat, typ pommes frites mm inte är så ohäslosam utan tvärtom kan motverka cancer. Det är E-vitaminen i majs och soya- olja som kan minska risken för prostatacancer. Fast det är väl ingen större risk att jag får prostatacancer. Så jag kanske ska hålla mig borta från skräpmaten ändå. Fast någon gång då coh då kan jag väl unna mig det.

I övrigt finns mer om matforskning i min egen lilla ovetenskapliga studie. Ska när jag hinner göra en ny sammanfattning.

Till sist kan jag glädjande notera att polisen ska få utökade resurser för att jobba mot barnporr. (SvD)Vad jag tycker om barnporr och pedofiler kan du läsa här.

Inga kommentarer: