Har i alla fall köpt en vattenkanna. Den gamla har blåst bort. Fast just nu öser regnet ner så jag slipper vattna.
Så mycket av större intresse har inte hänt idag. Det har varit en svart dag i trafiken, vilket är tragiskt. Flera mc-olyckor och flera döda under dagen. (SvD, DN)
Jag kan inte låta bli att igen påpeka att det förmodligen behövs mer utbildning och att de som sätter sig på en motorcykel måste tänka sig för. Många motorcykelförare sköter sig säkert exemplariskt men det finns många som utsätter både sig själv och andra för risker.
Ett intressant rön som presenteras i DN idag är att alkohol motverkar ledgångsreumatism. Varför vet man inte men måttliga mängder lär vara bra. Min mamma hade reumatism och hon gick också bort på grund av detta. Och ledgångsreumatism lär vara ärftligt. Därför kan jag med gott samvete jag ta mig ett glas vin eller två. Då kanske jag slipper den förhatliga sjukdomen .
Något helt annat mindre allvarligt är att det inte finns bevis att det är med sanningen överensstämmande att krämer som utger sig för att motverka rynkor verkligen gör det. (DN)
Jag har aldrig trott det heller men lik förbaskat använder jag sådana krämer. Motivet är nog att jag ändå måste smörja in ansiktet och då kan jag väl lika gärna göra det med krämer som säger att de motverkar rynkor. Det blir ju inte sämre i alla fall.
5 kommentarer:
Varför alltid skylla på MC-förarna? Det är alltid MC-förare som skall utbildas mer, alltid de som beskylls för att olyckorna sker. Visst finns det motorcyklister som kör utan dödsfruktan och kryssar i trafiken. Det är de som alla tänker på när media skriver om en olycka. Inte att en bilist inte ser sig för och svänger ut framför en MC, plötslig gör en vänstersväng eller startar en omkörning utan att titta i dödavinkeln. Varför?
När det gäller mcolyckor är jag inte förvånad. Stora delar av de som åker mc kör som galningar. Speciellt i tätbebygda områden är de riktiga galningar. Det är en sak om de kör fort på motorvägen men i stan borde de kunna hålla igen men icke sa nicke. Att andra kan skadas verkar inte finnas i deras skalle.
Jag citerar SMC:
"Ska motorcyklar få finnas i NTFs Nollvisions-Sverige?
...
Antalet motorcyklister som dör i kollisioner har ökat kraftigt och uppgick 2006 till nästan två tredjedelar. Hittills i år har minst sju av femton dödade motorcyklister krockat med personbilar. Det handlar många gånger om ouppmärksamma bilister som inte ser motorcyklisten. Europeisk forskning visar att 80 % av kollisioner med andra fordon beror på att man inte sett motorcykeln."
http://www.motorcyklisterna.org/templates/NewsPage.aspx?id=2660
Faktum är att det oftast är äldre och i övrigt förslöade förare som utgör en stor fara för oss mc-åkare.
Kurt.
Det pratas om nollvision, om utrustning, utbildning och förhöjda försäkringskostnader för mc-åkare pga olyckrisken.(I gruppen ingår EU-moppeförare i badbyxor)
Var erbjuds utbildning för bilister (på vårvinter) där nya trafikmärken, uppmärksamhet på andra trafikanter etc fortbildas varannat år? Icke intressant och definitivt kostsamt.
Varför höjer inte försäkringsbolagen bilisternas försäkringar pga ökad riskbeteende gentemot andra trafikanter som skadas oftast med multiskador?
Det blev ju en pengarflöde utan like till bolagen - men bilisterna är ju så stor grupp och minsann icke försvarslösa.
Skicka en kommentar