onsdag 27 juni 2007

Miljöbilar, hot inom psykiatrin och kvinnliga chefer

Först den obligatoriska väderrapporten. Det regnar idag också. Än så länge inga skyfall idag.
Och här är det inte så illa som i Småland där hela vägar spolats bort. (SvD, DN)

Förmodligen är det dessa extremväder som vi har att vänta oss i framtiden när klimatförändringarna gör sig påminda.

Etanol (i bilar alltså)
Apropå klimatförändringar så har GP haft intressanta och skrämmande artiklar om etanoltillverkning av sockerrör i Brasilien. De handlar om hur de som arbetar med att skörda sockerrören i princip utför slavarbete under mycket pressade förhållanden. Här finns artiklarna.
Helt klart innebär vetskapen om, att etanol framställs på ett så människoovärdigt sätt, att jag drar mig för att köpa en etanolbil. Mitt samvete säger mig att detta inte är acceptabelt. Men å andra sidan skulle jobben försvinna för arbetarna om de utfördes med maskiner i stället. En artikel behandlar just detta om man ska skuldbelägga sig själv om man kör på etanol.

Men vad finns det för alternativa drivmedel. I en annan artikel beskrivs alternativen som intressanta möjligheter. (GP)

Helt klart finns det en del att tänka på. Jag tänker nog fundera ett tag till vilken sorts miljöbil jag ska köpa om jag ska köpa någon. Även om min bil, Huyndai Elantra faktiskt klassades som miljöbil när den var ny. Även om den går på bensin.

Psykiatri
Dagens DN-debatt är också skrämmande läsning. Att psykiatriker inte vågar skriva riktiga intyg av rädsla för att bli hotade. Enligt artikelförfattarna så kunde den man som dödade en polis i Nyköping under sju år hota en rad personer så att han inte blev tvångsvårdad. Ingen vågade skriva ett intyg. Det behövs verkligen göras en rad åtgärder när det gäller psykiatri.

Folkpartiets förslag till förändringar inom psykiatrin finns här. OBS. Ett förslag som ska behandlas på fp:s landsmöte i höst.

Jämställdhet
Alliansregeringen har missat att utnämna kvinnor till chefer. Inte särskilt bra gjort. (SvD)

Jag gillar viserligen inte kvotering och jag anser att det är kompetensen som ska vara avgörande. Jag kan inte se lämpligheten i att bara för att den förra chefen som tillsattes var en man så måste det vara en kvinna nu. Men det borde inte vara så att av 14 som utses till chefer så är bara 4 kvinnor.

Så orsakerna borde utredas. Varför det blir på detta viset.

Oj. Det blev långt det här. Så nu får jag nog fortsätta min rensning av prylar jag inte behöver och som inte fungerar.

Det mest märkliga som inträffade igår var när jag kollade mina ljusslingor, såna som man har i granar och tallar utomhus när det är jul. Två av dem som jag trodde var helkass visade sig fungera perfekt. Bara de gör det när jag ska sätta upp dem i jul också.

Fast det är långt till jul. Även om det nu är närmare till nästa jul än den som varit.
Fast vad ska jag göra med de gyllene skorna till vänster. Jag har köpt dem i en liten indisk by. Men de är fullständigt omöjliga att ha på sig. Men jag vill inte slänga dem eller ge bort dem.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan ju berätta för dig att rent genetiskt sett så kan skillnaden mellan kvinniliga och manliga chefer ha att göra med att hos män finns en mycket större spridning av intelligensen, d.v.s. fler genier, och fler idioter. Hos kvinnor är dock kurvan lite jämnare, så det finns färre avvikelser.

Anonym sa...

Danne det där är en myt som uppkom för att förklara hur flickor kunde prestera bättre än pojkar i skolan fastän pojkar ändå styrde/blev proffesorer m.m. Det finns inga belägg för den tesen i några moderna studier.

/Maria i Uppsala

Anonym sa...

Angående miljöbilar: Jag kan varmt rekommendera bilar som drivs med metangas, d.v.s. biogas eller naturgas (andelen biogas i den fordonsgas som levereras är mer än 50% och stigande). Det ger en sänkning av koldioxidutsläppen och dessutom lägre utsläpp av hälsofarliga ämnen. Biogas kan framställas ur avfall eller från odlad biomassa (med större utbyte jämfört med etanol). För oss som bor i västsverige är det redan nu ganska gott om gasmackar, och det finns planer på en kraftig utbyggnad. Priset för fordonsgas varierar, och för oss i Göteborgstrakten ligger det ca. 3 kr under motsvarande literpris för bensin, men det finns ännu billigare tankställen (det billigaste jag tankat var biogas i Jönköping, för motsvarande 6 kr/liter). Det finns flera olika bilar att välja på, från Fiat Punto till Mercedes E-klass - det finns t.o.m. transportbilar. Själv kör jag en gasdriven Volvo S60 sedan 3 år, och är mer än nöjd. Volvo har visserligen slutat att tillverkar gasbilar, men det finns som sagt andra märken att välja på. Mer info finns bl.a. på www.fordonsgas.se och www.gronabilister.se