lördag 14 april 2007

Lördagsmorgon och solen skiner

En underbar solig morgon. Synd att behöva sitta inne och planera men det måste göras också. Även om det är långt till nästa val så är det nu som grunden läggs. Nåväl vi kanske kan jobba effektivt.

Ännu ett exempel på våld mot kvinnor är en av dagens nyheter. (DN, SvD))En hemvärnsman skjuter mot en före detta flickvän. Som tur är verkar kvinnan ha klarat sig.

En annan nyhet idag är att nu ska riksdagsledamöterna tvingas att uppge sina sidouppdrag och aktieaffärer. (SvD) Förut har det varit frivilligt och särskilt moderaterna har varit emot det. För mig har det varit självklart att redogöra för om jag har några uppdrag eller ekonomiska förhållanden som har kunnat påverka mitt ställningstagande i riksdagen.

Sedan tycker jag inte att man ska ha alltför många uppdrag vid sidan av riksdagsarbetet. Riksdagsarbetet är ett heltidsarbete och mer därtill om man ska sköta det ordentligt.

Om en tandläkare eller läkare jobbar inom sitt yrke en gång i månaden för att upprätthålla sin yrkeskompetens tycker jag är helt ok. Det behövs den dagen man lämnar riksdagen. Där ska ju ingen sitta på livstid utan det är ett förtroendeuppdrag som snabbt kan ta slut. Det har jag ju själv fått uppleva. Men att starta juristfirma som Thomas Bodström tänker göra tycker jag inte är ok.

Sedan kan konstateras att även (s) själva har kommit till insikt om att deras skolpolitik varit fel. (SvD, DN) Sent ska syndaren vakna men det hjälper inte alla de elever som gått ut skolan med underkända betyg.

Veckans fruktansvärda avslöjande om Louise som tvingats leva i misär och under hot och våld med sin pappa utan att socialnämnden gjort något fortsätter att beröra. Demonstranter krävde igår socialchefens avgång. (SvD) Vilket jag instämmer i även om jag inte är för sådana här lynchdemonstrationer.
Det som ändå känns lite bra är att Louise själv har fått det bättre men självklart kommer detta att sitta kvar som ärr hela livet. (Svt)

Till sist. Jag lovar att återkomma om ormarna. Håll ut.

Inga kommentarer: