tisdag 3 april 2007

Entreprenörer, mc och pensionssparande

Dagen har börjat med möte i den lokala företagarföreningen, Brämhulta företagarförening. Med ett fascinerande föredrag av en riktig entreprenör. Det behövs fler entreprenörer i Sverige. Därför behöver entreprenörskap och företagsamhet komma in i medvetandet redan i skolan. Detta finns bland annat med i det uttalande om skolan som Folkpartiet i Södra Älvsborg tog i samband med sitt årsmöte.
Dessutom behöver regeringen satsa rejält på småföretagsamhet. Kan jag hoppas på att det kommer i Vårbudgeten?

Så till något helt annat. Redan i år har det skett ett antal mc-olyckor, även i Borås. Jag kan förstå att det kan vara härligt att susa fram i fartvinden när vårsolen kommit fram. Men det är defenitivt inget säkert fortskaffningsmedel och tyvärr finns det en del förare som utsätter både sig själva och sina medtrafikanter för fara. Även om det självklart finns många mc-förare som kör på ett ansvarsfullt sätt.

Det allra märkligaste är att jag med lagen på min sida kunna sätta mig på en motorcykel och köra iväg. Jag tillhör nämligen dem som har ett gammalt körkort med rätt att köra motorcykel.
Jag har självbevarelsedrift nog att inte sätta mig på en motorcykel. Inte för att köra själv i alla fall. Knappt om jag blev erbjuden att åka med heller. Men det finns andra som inte har den självbevarelsedriften. Det blir allt fler som skaffar sig motorcykel och de är allt äldre. Enligt DN är medelåldern på mc-föraren idag 50 år.
Inte för att jag vet om det är möjligt. Men det borde åtminstone vara möjligt att återkalla rätten att köra motorcykel för dem som, typ jag, har fått den rätten automatiskt i samband med bilkörkort.

Jag kan idag också konstatera att jag har åkt på en blåsning eftersom jag har pensionssparande i Skandia liv. Enligt E24 (SvD:s ekonomibilaga) får jag betala en skyhög fast avgift till Den norske Bank i tolv år. Som tur är har jag inte så många år kvar tills jag är pensionär. Men ändå. Och det är ju inte bara mig det gäller. Jag tror att jag håller mig borta från Skandia i fortsättningen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ännu en förbudsivrare. Men om man i rimlighetens namn vill dra tillbaka körkorten för de som fått dem i kornflakespaketen så borde man istället sätta en gräns, tex att år 2012 så går giltigheten ut om man inte... genomgår en kurs hos SMC eller likande. Det viktiga är inte att förbjuda utan att utbilda. De flesta är väl förtrogna med vilka skyltar och trafikregler som gäller. Däremot skadar det inte att få träning i handhavande av ett sådant fordon.

//Motorcyklist - javisst!

Anne-Marie Ekström sa...

OK. Jag håller med dig att utbilda är bra. Jag är osäker på vilket år som reglerna ändrades. Men låt säga att de som har fått ett mc-körkort i flingpaketet, som du uttrycker det, få körutbildning. Just som du säger hur man handhar en motorcykel.Skyltarna bör ju den som kör bil kunna. jag känner många mc-förare som kör ansvarsfullt. Det är inte dem jag vill åt. Utan dem som tror att de äger vägen och dem som tror att de kan köra motorcykel bara för att det står i deras körkort. Fast det kanske är första gången de sitter på en motorcykel.
Men till alla andra motorcyklister så önskar jag en trevlig sommar.

Anonym sa...

Angående din önskan om att kunna dra tillbaka körkortet för de personer som fått sin MC-behörighet per automatik i samband med bilkörkortet vill jag kommentera
enligt följande;

Jag och de av mina bekanta som kör mc har fått vår behörighet som nämnts. Själv så fick jag mitt kort i Sep. -68. Har m.a.o haft körkort i nära nog 39 år utan att kört omkull, blivit påkörd eller kört på någon/någonting, vare sig med bil eller mc. Visst, det behöver inte betyda att jag för den skull inte kan råka ut för någonting framledes, men nog har jag genom åren fått en del erfarenhet, för incidenter har jag ju trots allt råkat ut för, men för den sakens skull så tänker jag inte att "kanske det händer något" för det kan ju faktiskt hända något precis vad som helst, oavsett vad jag tar mig för. Dock! Jag har genom åren försökt förkovra mig genom att deltaga i SMC:s olika kurser(är medlem)och självklart så har detta bidragit till min syn och mitt uppträdande på vägarna, som mc-förare. Jag kör i dag en ny HD, en Heritage Softail Classic. Lite Touring-stuk över den och jag har precis fått den. Jag kör sällan över hundra, inte ens på motorväg, utan håller mig oftast till 50/70-vägar. Och jo, jag är medveten om att jag sitter mer oskyddad än en bilist. Jag kör även en Volvo V70 c:a 1900 mil/år. Med mc:n blir det ungefär halva den sträckan?

Nu med lite vetskap om mig och mina vänner som har liknande bakgrund som mig, eftersom ditt påpekande drog alla oss och övriga åldringar över en kam, så undrar jag om det verkligen är så att Du tycker att vi som vuxna varelser inte är kapabla att ta ett beslut själva om vad vi vill ta oss för, eller inte, oavsett vi kör bil, åker mc, cyklar eller går på ett övergångställe, för att nu inte tala om mopedåkande?

Anne-Marie Ekström sa...

Det var inte min mening att dra alla över en kam. Det som jag reagerade på i artikeln var just det att det är många som börjar köra motorcykel på äldre dar utan att kanske ha den utbildning som behövs.
Sedan är det väl så att de motorcyklister som jag lägger märke till är just de som kör som dårar. Men jag har försökt både i mitt ursprungsinlägg och i min förra kommentar framhålla att det finns många ansvarsfulla mc-förare.
Sedan kan man inte komma ifrån att en motorcyklist är en mer oskyddad trafikant.Visst anser jag att alla är kapabla att ta sitt eget ansvar.
Det är jag den första att stryka under på. Men man får inte utsätta andra för fara. Där går gränsen.

Men som sagt. Jag önskar alla ansvarsfulla motorcykelförare en trevlig motorcykelsommar med fint väder.