söndag 1 april 2007

1:a april

Idag, 1:a april, försöker tidningarna få oss att gå på de mest otroliga saker.
DN påstår att EU ska bestämma våra semestrar. Ett skämt som jag tycker så där om. Vi behöver ha en seriös diskussion om EU i stället. Jag tror att EU behövs men ska inte lägga sig i för mycket.
Fler aprilskämt återfinns i en sammanställning som SvD gjort.

Att Thomas Bodström bildar advokatbyrå tillsammans med Claes Borgström är inget aprilskämt. (DN och SvD)Men jag tycker att det är synnerligen olämpligt att ordföranden i riksdagens justitieutskott startar egen advokatverksamhet. Det är att sitta på dubbla stolar att både stifta lagar och bedriva verksamhet inom samma område. Dessutom anser jag att riksdagsledamotsjobbet är ett heltidsjobb om man ska sköta det ordentligt. Att ha ett jobb vid sidan av måste innebära att man inte sköter riksdagsuppdraget ordentligt. Den som är ordförande i ett utskott har dessutom extra betalt för detta, för att det är förenat med mer ansvar och kanske också tar mer tid.
Fast förstås Thomas Bodström får göra som han vill. Han får ju mindre tid att bedriva socialdemokratisk politik.

Nu väntar påskliljorna jag köpte igår på att få bli satta i kruka. Påskliljor är de enda blommor som får vara i fred för rådjuren. De har ätit upp både tulpanerna och hyacinterna. Trist.
Sedan bär det iväg till Tranemo och länsförbundets årsmöte där vår EU-minister Cecilia Malmström talar. För att avsluta dagen med två timmars tennis. En intensiv dag.

Inga kommentarer: