fredag 20 april 2007

Bra förslag och korkade förslag

Höll på att sätta morgonkaffet i vrångstrupen när jag hörde att en arbetsgrupp (OBS arbetsgrupp) inom fp kommit med ett förslag att kvotera ledigheten för vård av sjukt barn mellan föräldrarna.
Visst är det viktigt att man delar på att vara hemma när barnen är sjuka. Men att kvotera tycker jag är ett synnerligen korkat förslag.
Jag förstår inte heller hur det ska gå till. Om den ena föräldern, som inte levt upp till sina dagar han eller hon måste ta ut innan det blir nya dagar, råkar vara bortrest när barnet blir sjukt. Ska ingen få vara hemma då?

Visst är det viktigt med ökad jämställdhet. Men jag tror inte detta förslag ökar jämställdheten. Det blir bara fel pekpinnar ovanifrån. Nu är detta bara ett förslag från en arbetsgrupp som kommer att debatteras på fp:s landsmöte i höst. Återstår att se om det vinner gehör. Jag hoppas inte.

Det förslag till jämställdhetsbonus när föräldrarna delar mer lika av föräldraledigheten är bra och det är ett folkpartiförslag från början. Mer om vad jag tycker om jämställdhet här.

Tycker att det är tråkigt att fp kommer med ett så korkat förslag samtidigt som folkpartiministrarna på utbildningsdepartementet presenterar en satsning på 3,5 miljarder för utbildning, vidareutbildning och utveckling av lärare.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Män har alltid kvoterats in på arbetsmarknaden, till höga poster etc.etc. så nu tycker jag att det är dax att verkligen ta tag i genusproblematiken, vi lever på 2000-talet inte på 1800-talet.
Så skrota nu alla larviga könsideal och se till att sjösätta detta.

En fördel detta ger är att det kommer att tvinga upp kvinnornas löner, något som är en av förutsättningarna för att verkligen nå jämställdhet!

Alexander sa...

Bolli:
Män har kvoterats? Nja, hela problematiken i att det är fler män på höga positioner bygger på hur det såg ut i ubildningsväsendet för ca 20-30 år sedan. Fler killar på ekonomi och teknologiska utbildningar. Som tur är börjar det bli bättre och om 5- till 10 år så kommer nog det vara 50/50 eller fler tjejer... Men det kanske är lättare att bra gnälla och skylla på att alla män är onda.

Anne-Marie:
Kvotering är jag också väldigt tveksam till däremot kunde man ju styra ersättningen med att om skillnaden mellan mammans och pappans uttagande av VAB-dagar blev för stor så minskade ersättningen för den som har tagit ut mest. Stoppar ingen att ta ut men ger en morot att försöka ta ut lika många dagar.