torsdag 26 april 2007

Lite nytt om lite av varje

DN fortsätter sin debattserie om läkare som skriver ut mediciner till missbrukare. I det här fallet behövs hårdare tag. Det är svårt att sätta dit läkarna med hänsyn till rättssäkerheten sägs det. Visst ska vi ha ett rättssäkert samhället. Men hur många fler ska behöva gå under för att det finns skrupelfria läkare som tänker på sin egen förtjänst i första hand.

Att slänga papper på gatan eller i naturen är för många självklart. Glasspapper är en av de största bovarna. Jag har så svårt att förstå att man måste slänga skräpet där man går och står. Jag kan nog säga att jag nästan aldrig slängt ett papper på gatan. Inte medvetet i alla fall. Att inte skräpa ner lärde mig min morfar. Han var skogsförman och det värsta han visste var när "stadsborna" åkte ut och slängde allt sitt skräp vid vägkanten.
Det kan väl inte vara så svårt att ta med sig kolapappret hem om det nu inte finns någon papperskorg i närheten.

Vidare kan noteras att Friggeboden får blir större. Matsvinnet kan stoppas med kyla och sunt förnuft. Men fortfarande borde handlarna komma ihåg att det finns många ensamhushåll i landet som jag skrev i min blogg igår.

Alkoholdrickandet bland Europas ungdomar ökar. Ordet råsupande nämns. Det kanske blir så att Sveriges restriktiva alkoholpolitik kommer att bli den som blir gällande. Inte tvärtom så att Sverige måste falla in i de Europeiska vanorna. Jag tror att det är bra med Systembolaget.

Dags att ge sig av till Hindås och ännu en dag med lärare från Fjärdingsskolan. Dagen avslutas med kommundelsnämnd. Den här veckan har det varit möten varenda kväll.
Sedan måste jag börja tänka på vårtalet.

L

Inga kommentarer: