söndag 7 augusti 2011

En intensiv och underlig vecka

Ska snart åka iväg till Marstrand för att lyssna till Jan Björklunds sommartal. Regnet har nog slutat tills dess.

Den senaste veckan har varit innehållsrik. Först ett antal dagar med ljuvliga barnbarn. Inspirerande och roligt men det tar på krafterna. Båtfärd och promenad och lång väntan på för lite mat. Djurparksbesök och sova på bäddsoffan i vardagsrummet.

Så kom då diskussionerna om språktest. Med radiobesök och diskussioner på bloggen. Jag tycker att det är rimligt att man ska ha grundläggande kunskaper för att bli svensk medborgare. Svenskt medborgarskap innebär att man får rösta till riksdagen och får oåterkallelig rätt att bo i Sverige. Redan idag finns vissa krav för att få bli svensk medborgare. Man får inte ha skulder hos kronofogden eller ha begått vissa brott. Dessutom måste man ha vistats fem år i landet. Med ändrade villkor med språkkrav kan också den tiden kanske förkortas. Innan någon ändring kan ske måste dock det hela utredas och konsekvenser och analyseras. Det kommer säkert också att behövas undantag.

Mer argument finns i mina tidigare blogginlägg. Där kommentarer beskyller mig för att vara rasist och nationalist. Vilket är så fel det kan bli.

Jag är för ett samhälle med mångfald där alla människor får plats och är välkomna. Oavsett bakgrund. Men det är viktigt att alla får det stöd och de förutsättningar som gör att de kan bli delaktiga i samhället. De som hamnar utanför letar reda på andra arenor. Det kan vara religiös extremism eller kriminalitet.

Igår gav jag mig in i diskussionen på BT:s artikel om främlingshatet på nätet. Kan väl säga att debatten handlar inte om det är främlingshat på nätet eller inte. Den nätdebatten är främlingsfientlig där man utan att kunna förklara varför bara slänger ur sig negativa synpunkter om invandrare i allmänhet och muslimer i synnerhet. När jag skrev att jag har många vänner som är muslimer så får jag kommentaren “Stackare”. Nu är det inte många som deltar i debatten och ytterst få som säger emot invandrarkverulanterna. Att försöka komma med fakta nyttar inte mycket till.

Att jag gav mig in i det hela orsakades av att någon skrev att ingen vill ha “skiten” (invandrarna) här. Undrar hur Sverige skulle klara sig om alla 670 000 utlandsfödda som går till jobbet varje dag inte skulle göra det. Hur skulle man komma till jobbet och vem skulle fixa lunchpizzan mm.

Det har varit en märklig vecka. En dagen beskylld för att vara rasist och nästa dag vara kritiserad av rasister.

Jag är för en human och rättssäker asylpolitik och men också ett humant och mänskligt mottagande av dem som kommer hit. Med mänskligt menar jag att man måste ge bra förutsättningar för att komma in i samhället. IMG_1312

Nu dags att åka till Marstrand. Dagens blomma får självklart bli en blåklint. Symbolen för demokrati.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hur Sverige skulle klara sig om alla 670 000 utlandsfödda som går till jobbet varje dag inte skulle göra det. Hur skulle man komma till jobbet och vem skulle fixa lunchpizzan mm. Ja du, vi kanske skulle blivit ett U-land som Japan ty de har inga invandrare... Visste du att Japan är det land i världen som har flest franska restaurganer med stjärnor i Michelinguiden. Fler än självaste Frankrike. Matinfluenser kommer nog utan invandring också. Utan invandring så stannar Sveriges kollektivtrafik. Japan har en av världen mest exakta kollektivtrafik, förseningar existerar praktiskt taget inte, hur ser det ut i Sverige?