tisdag 30 augusti 2011

Näthatet i fokus och kungabesök i Borås

BT har börjat räkna ner dagarna till kungabesöket. Så även jag. Och fortfarande är jag inte riktigt klar med vad jag ska ha på mig. Och igår började näsan killa. Så det blev snabbkur med Alvedon och Strepsil en masse. Ska nog gå vägen.

Nåväl. Ett kungabesök är väl inte hela världen men det skulle vara trist att inte få vara med när jag varit med i planeringen sedan i våras. Men som sagt. Snuvan håller sig nog borta. Får se till att fötterna håller sig borta från vattenpölarna idag.

Långt mycket viktigare än kungabesök är dock den nu pågående diskussionen om näthatet och möjligheten att kommentera artiklar. Det är bra att den kommer igång och jag tycker Aftonbladet gjort en bra avvägning. Liksom en del andra tidningar. Att man måste logga in sig via sin facebook-identitet. Med borttagning efteråt. Självklart blir det kritik från en del som tycker att man beskär yttrandefriheten. Jag skulle vilja säga att yttrandefriheten är i fara om man tillåts vräka ur sig vad som helst utan att ta hänsyn till andra. Det finns faktiskt också lagstiftning som inte tillåter förtal eller hets av folkgrupp. Med en vittgående åsikts- och yttrandefrihet följer också ansvar. Man kan inte skilja det ena från det andra. Det som hela tiden ligger som en grund är mänskliga rättigheter och alla människors lika värde.

I Borås fortsätter SD-röran. Frågan är om det finns någon mer ersättare att sätta in efter den person som avgår eller om det blir en tom ersättarplats. Jag gråter inte direkt för att SD lägger fokus på att diskutera egna problem. Några konkreta förslag hur man ska förbättra integrationen lär de ju i alla fall inte komma med ändå. Men det är inte ok att kasta in brandbomber i brevlådor som förekommit på annat håll i landet. Det är rent av brottsligt. (SvD, DN)

Nu dags för jobb. En stor del av dagen kommer att ägnas åt Excelkalkyler och databaser. Och förtvivlat letande efter mina glasögon som försvann i fredags. Jag kan klara mig hjälpligt med 100-kronors glasögonen inköpta på Coop. Men det är skillnad.

2 kommentarer:

Anonym sa...

En tanke vem tar först en bild på branden o sedan släcker den .....

Anonym sa...

Citat: "...logga in sig via sin facebook-identitet."

Och om man inte är facebookare ?
Jag gick med. Kort därpå började det hagla in besked om folk som ville "bli min vän". Både kända och okända. Det urartade i stress !
Så jag strök mig efter sex timmar.

Och apropå vårt favorittema:
Nu i helgen hörde jag nyheter om 53 döda i Mexiko, 16 döda i Nigeria och 18 döda i Algeriet i olika attentat.
Är härtill manifestationer planerade i Sverige ? Minnesstunder ? Har Reinfeldt skickat telegram ? Är kronprinsessparet på språng ?

Tjalle