fredag 26 augusti 2011

Tankar från bussen igen

Så var jag då på bussen för tredje dagen i rad. Börjar bli riktigt kompis med bussen. Kan blogga, twittra, träna hjärnan med Wordfreud eller bara slappa. Det kan jag inte göra när jag kör bil. Dessutom slipper jag köer. Och det går lika fort att åka buss som att köra bil själv. Ytterligare ett argument är att det blir billigare. Just det. Internet på bussen så jag kan kolla senaste nytt.


En av dagens nyheter är onekligen dagens opinionsmätning från Synovate. (DN, SvD, GP) Nu är det ju så att jag brukar alltid påstå att det är resultatet på valdagen som räknas. Själv minns jag förstås valet 2002 när FP i början av juli låg under riksdagsspärren men gjorde ett superval som bidrog till att jag fick möjligheten att sitta i riksdagen i fyra år. Men det är ändå intressant att se hur opinionsvindarna svänger. Och hur de varierar mellan olika opinionsinstitut.


Att fyra partier hamnar under riksdagsspärren är inte vanligt. Två av dessa partier, C och V, håller på att byta partiledare vilket kanske påverkar. Men på allianskanten är M det stora partiet som tar för sig mer och mer. Stabila framträdanden av statsminister och finansminister i kristider bidrar säkert.


Om V och SD skulle hamna utanför riksdagen skulle inte göra mig särskilt ledsen. Men om Sverige skulle gå mot ett två-parti system skulle inte vara bra. Jag tror på mångfald även inom politiken. Jag tror intresset för samhällsfrågor och politik skulle bli än mindre om det bara fanns två partier som slogs om makten.


Just nu läste jag en twitter när någon räknat ut mandatfördelningen i riksdagen vid ett valresultat som dagens opinionsmätning. M+FP 181 och S och MP 168. Onekligen ett spännande scenario men jag tror som sagt på mångfald. Och dagens opinionsmätning är bara en i raden av en mängd andra och det är förmodligen tre år till nästa val så det hinner svänga många gånger än.


Får nog sluta där. Bussen börjar närma sig slutmålet och jag får ladda för tredje dagen i Access-kursen. Frågor blir det idag också.

Inga kommentarer: