onsdag 16 april 2008

Tågrapport

Igen sitter jag på tåget. Det har blivit många resor till Stockholm den senaste tiden. I kväll ska jag ända ut till Nynäshamn. Så timmen lär bli närmare midnatt.

Men jag ville gärna vara med på morgondagens genomgångar om socialt företagande i samband med Coompanions årsmöte och dagen idag har i övrigt ägnats åt att lära ut Excels alla möjligheter. Och de är många. Och eleverna verkade nöjda. Enligt utvärderingarna i alla fall.

Jag missar ju kommunfullmäktige i morgon. Åtminstone första delen. Men förmodligen kommer det att bli ett långt möte så jag hinner nog in på hemvägen och avlösa någon trött en. Får väl ladda med kaffe på hemvägen. Ackumulatortank och hemlösa lär bli de häftigaste diskussionsämnena.

När det gäller hemlösa så är det inte frågan om man ska försöka hitta boende till de hemlösa utan vem som ska driva den verksamheten. Som vanligt så är det sossarnas krav att kommunen ska driva den. Alltså bygga upp en egen kompetens i stället för att låta någon som redan har erfarenhet göra det. Självklart måste man vara uppmärksam så det blir seriösa och bra alternativ. Tänk så bra det skulle vara om den gemensamma energin kunde användas för att hitta bra alternativ i stället för att all energi går åt till att misstänkliggöra varandra.

Nu närmar sig Stockholm och jag får väl stoppa ner datorn. Och ägna kraften åt att hitta tåget till Nynäshamn. En lantis i Stockholm. Hur ska det gå?


 


 


 

Inga kommentarer: