måndag 14 april 2008

Det ofattbara som inte fick hända

Ibland är livet ofattbart. Varför ska en liten flicka på 10 år berövas livet redan innan hon hunnit börja leva det? När jag fick veta att mördaren erkänt och flickan hittats blev jag bara matt. Så onödigt. Så vansinnigt onödigt. Och så grymt. (SvD, DN)

Förutom de tankar som jag sänder till de anhöriga och till alla skolkamrater och andra i byn Stjärnsund så kommer alla "tänk om".

Flickans mamma kommer säkert att ångra att hon lät flickan cykla själv. Men å andra sidan skulle ingen våga släppa sina barn på grund av risken att något sådant här händer så blir världen mycket ofri. Tänk om mannen, som måste vara mycket sjuk, när han kan begå så bestialiska handlingar hade fått hjälp långt tidigare. Eller att man lyckats binda honom till det tidigare mordet han begått.

När sådant här händer börjar en del ropa efter dödsstraff. Kan utläsas av en del bloggar. Jag kan förstå det. Men dödsstraff löser ingenting. Även om en person berövat en annan människa livet så har inte samhället för den skull rätt att ta livet av denne. Att ta livet av en människa är ett brott. Varför ska då samhället begå brott? Däremot så ska en person som inte bedöms frisk när han eller hon begått brottet inte kunna bli friskförklarad och sedan utsläppt efter några år. Där måste lagen förändras.

Livet i Stjärnsund kommer nog aldrig att bli riktigt det samma. Men jag hoppas att alla Englas skolkamrater som idag förmodligen mår mycket dåligt, ska kunna komma tillbaka och tro på livet igen. Jag tänker på er alla i Stjärnsund.

Inga kommentarer: