onsdag 2 april 2008

En god natts sömn inte fel

Passar på att skriva några rader innan jag tar tunnelbanan till Solna och Skatteverket. Har lite annorlunda utsikt från sovrumsfönstret än vanligt. Husfasader i stället för skog. I vilket fall som helst har jag sovit gott i natt och känner mig riktigt utvilad. Kanske bidrar alla kramar jag får när jag träffar mina gamla riksdagskompisar till den goda sömnen.

Och som jag skrivit tidigare så sover jag oftast gott om natten. I motsats till många andra. Enligt en undersökning från Statistiska centralbyrån så uppger var tredje person att de har sömnproblem. (SvD, DN)Visst finns det en och annan natt när sömnen låter vänta på sig. Kanske då av samma orsak som unga män som tillbringar alltför mycket tid framför datorn. Eller på grund av en sen fullmäktigenatt. Då är det svårt att koppla ner.

Sömnproblem har blivit ett folkhälsoproblem och kostar samhället pengar och många människor onödigt lidande. Men forskningen går framåt och nya läkemedel tas fram. För mig kanske det räcker med att stänga datorn lite tidigare och försöka påverka så att fullmäktigesammanträdena blir något kortare.

Nu är det nog dags att packa ihop datorn. Kanske hinner skriva något på vägen hem på tåget.

1 kommentar:

Anonym sa...

För hjälp och råd om sömnproblem, kom till http://sovproblem.se