måndag 28 januari 2008

Skulder och snabba cash

Idag har jag fått ta om morgonen. Nu mår jag bra men när jag vaknade först i morse så rådde ett migränliknande tillstånd i kroppen. Eller om det nu var koffeinbrist. För efter en kopp kaffe kändes det mycket bättre. Visserligen föregången av en alvedon. Och efter en extra timme i sängen mår jag nu som en prinsessa. Hur nu en sådan mår. Kanske inte så bra alla gånger. Bra känns det i alla fall. Och dags för en andra frukost innan jag kastar mig över Accessen.

Men först ett nedslag bland nyheterna.

Allt fler människor har skulder de inte kan betala. Det finns många orsaker till att människor hamnar i en skuldfälla. Det kan vara sjukdom, skilsmässa eller ett företag som konkursar. Många riskerar att aldrig bli av med skulderna utan får leva med stora svårigheter hela livet. Ibland finns också barn som tvingas att leva under mycket knappa förhållanden.

Häromdagen kom en rapport från kronofogden som sa att cirka 400 000 svenskar inte har råd att betala sina räkningar den närmaste månaden. (DN) Detta behöver i och för sig inte betyda att de kommer att ha skulder för evig tid framöver. Det kan vara en tillfällig svacka efter att under julen ha skaffat sig krediter för att kunna köpa sin platt-TV eller vad det nu kan vara.

Och det är inte svårt att få handla före jul och betala senare. De stora elektronikfirmorna är mer än generösa med att dela ut sina egna kreditkort. Och kreditprövningen kommer efter det att man gått hem med paketet. Det är så dags då. Numera är plånböckerna tjocka av kreditkort inte av pengar.

Att det är så lätt att handla på kredit medför ändå en risk att man kommer in i en allt värre spiral med skulder och till sist är man fast i skuldfällan och kan inte komma ur. Jag tycker att de företag som "prånglar ut" kreditkort på löpande band borde ta sitt ansvar och vara mycket restriktivare. För det är väl inte så att jag ser så mycket mer förtroendeingivande ut så att det bara är jag som får förfrågan om jag vill ha ett kreditkort . Och har man en fungerande TV så behöver man kanske inte skaffa sig en ny om man inte i förväg har sparat ihop pengar till den.

Det är också bra att det blir större krav vid så kallade snabba lån. Jag kan inte förstå behovet av att få ett lån på en kvart. Har man inte pengarna i plånboken till Gucci-väskan eller vad det nu är så ska man inte heller ha den. För jag tror inte det är för att få mat för dagen som man tar de snabba lånen.

Men det är också bra att regeringen nu ser över reglerna för att kunna ge överskuldsatta en andra chans. (DN) Det finns självklart en balansgång att gå precis som Maria Crofts skriver i DN. Det ska inte vara för lätt att slippa ifrån sina skulder. Men det känns inte heller rättfärdigt att någon som kanske på grund av orsaker som han eller hon inte själv kunnat påverka ska behöva ha ett livslångt straff. Även när man begått ett allvarligt brott så är man fri efter ett visst antal år. När man lever skuldsatt har man förmodligen inte ens begått ett brott utan bara haft otur. Varför ska då en sådan person straffas mer. Och med vetskapen att man aldrig kan få det bättre, vad än man gör, kan i värsta fall medverka till att man hamnar på fel sida lagen.

Jag tror att den person, Jan Ertsborn (fp), som utsetts av regeringen att utreda frågan kommer att klara balansgången galant. Han är en person med mycket kunskap och klokhet och har dessutom ett stort hjärta. Han är precis rätt person att göra den här utredningen. Sedan får väl inkassobyråerna skrika hur mycket de vill. Det är människor av kött och blod det handlar om, som i de flesta fall vill göra rätt för sig. Självklart så har den enskilda människan ett ansvar för att undvika att hamna i en skuldsituation genom att tänka efter före innan man handlar på kredit till exempel men är oturen framme så måste det finnas en väg ut.

Nu får jag nog ägna mig åt att betala räkningar så jag inte hamnar i fällan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Skamligt svensk Inkasso

När man på TV 4 nyheterna ser en frustrerad och i affekt varande Claes Månson försvara, att 15 år gamla skulder, skall få indrivas av kronofogden, för inkassobolagens räkning, undrar man om han ser sitt och sina hejdukars levebröd försvinna. Hans sensmoral ger definitivt inget seriöst intryck, han snarare uppfattas som en riktig girigbuk

Heja på Ertsborn nu har du chansen att revanschera dig