tisdag 1 januari 2008

Gott Nytt År

Den första dagen på ett nytt år. En bok med helt blanka blad. Det är mäktigt på något sätt. Även om inget direkt har förändrats sedan igår. Bara att vi skriver 2008 i stället för 2007. Och som jag skrev igår en hel del nya lagar träder i kraft.
Det är bara så trist att övergången till ett nytt år ska föra med sig så mycket elände. Personer som skadas av raketer, byggnader som brinner ned, människor som misshandlas, barn som far illa när mamma och pappa super. Flera skolor har drabbats i natt. Bland annat en skola i Stenungsund som brunnit ned helt och hållet. (SvD, DN, Aftonbladet) Barn far illa och skolor bränns ner även vanliga dagar men det blir så mycket mer koncentrerat en sådan här kväll. Ett nytt år att fira och så blir det så fel.

Jag kan inte förneka att jag njöt av att se alla fyrverkerier från min balkong i natt samtidigt som jag vet alla risker och vilken skada de kan göra mot personer men också på byggnader och miljön. Dessa fyrverkerier var i alla fall avsedda att skickas upp i luften inte medvetet mot någon person eller något hus. Men visst tycker jag det är tveksamt att halvnyktra eller snarare halvfulla eller i många fall helfulla personer ska få hantera sprängämnen.
Sedan undrar jag vilka det är som "langar" raketer till minderåriga. För det måste ju vara fråga om langning när barn och ungdomar har tillgång till raketer eftersom det finns en åldersgräns på 18 år. Det kanske är något som borde lyftas och ge kännbara straff. Det är ju faktiskt ett brott.

Jag vet att jag förmodligen blir beskylld för att inte vara särskilt liberal om jag kräver förbud för raketer för privatpersoner men helt klart är att det inte är acceptabelt att så många människor skadas en och samma natt. Och det är inte liberalt att utsätta andra för fara. Något behöver göras och en översyn av lagstiftningen är inte helt fel.
Jag avstår mer än gärna från skådespelet från min balkong om det kan rädda synen eller till och med livet på några människor. Jag vill att alla ska få ett Gott Nytt År.
PS.Läser just på Borås tidnings hemsida vad som hänt i Borås. Hur kan man bara få för sig att stoppa en raket i munnen på en tjej (31 år) och hota med att tända den om hon inte försvann från platsen? Det inträffade efter att hon sagt åt ett gäng killar som skjutit en raket som träffat hennes väninna i huvudet. Enligt BT klarade sig denna utan några allvarliga skador. Men bara att komma på idén att stoppa in en raket i munnen på en person. Vad rör sig i dessa killars hjärnor?

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Ann-Marie Ekström! Jag tror att det bara är svensk tv som visar vad som händer med nyårsraketer, de som inte tittar på svensk tv vet altså inte vad som händer i sverige, struntar i 18 års regeln, vet inte att det är farligt ger det till ungdommarna som hänger ihop med svenska barn som tar efter. Eatta mig om min teori inte har ett enda dugg sanningshalt, och ungdommarna ser inte några olyckor så då är det väl ofarligt? Jag tycker att alla som vill köpa raketer skall genomgå en kurs med teori efter godkännande skrivs en licens,(missbruk leder till indragen licens, licensen skall visas upp vid köp. raketer och ev smällare är sedan bara tillåtna på anvisade platser inom tätbebyggt område emellan 23,40-0020 sista december till första januari enl svenska almenackan tideräkningen. Barnen måste få information fortlöpande varje år i skolan om regler och risker alternativet förbjud det helt och hållet mvh Ulrikanyblom@yahoo.se