torsdag 24 januari 2008

Nuder och färgämnen

Jaha så var två dagars kurs avverkad. Roligt att hålla kurs i PowerPoint. Ett fascinerande program med massor av möjligheter. Kanske för många möjligheter till och med.

Dessutom har det varit möten varenda kväll den här veckan så jag känner mig nog lite mör. Och ögonen och benen är trötta. När jag håller kurs står jag hela dagen. Ibland känns det att jag fyllde 61 för några dagar sedan. Men att "coola" ned sig ligger inte för mig riktigt. Så jag kör väl på tills jag stupar.

Ska ta hand om disken och rensa köksbordet från gamla tidningar men först får jag väl skriva något om dagens rubriker. Igår hann jag inte med.

Förstanyheten idag är att Mona Sahlin petar Nuder som ekonomisk talesman. (SvD, DN, Aftonbladet) Ingen kan väl påstå att han varit särskilt synlig som oppositionspolitiker så det är förmodligen ett riktigt steg av Mona Sahlin. Som inte heller själv varit överdrivet synlig. Åtminstone inte talat om vad hon vill.

Jag bryr mig egentligen inte om Nuder sitter kvar eller inte. För majoriteten är det självklart bättre när motståndarna har en svag person som är ekonomitalesman. Östros som är på förslag är nog betydligt farligare. Jag minns debatter när han som minister körde över riksdagsledamöter som en ångvält med fula knep.
Under tiden jag skrivit detta har det kommit ett nytt meddelande om att Nuder inte vet någonting (SvD).

Nåväl. Framtiden får väl utvisa vad som är rätt. Om det bara var ett falskt rykte. Sossarna får väl själva reda ut hur de ska ha sin laguppställning.
Något som jag dock undrar över är i vilken roll som Thomas Bodström uttalar sig när han kommenterar integritetsskyddskommitténs förslag om att det ska bli förbjudet att fotografera personer utan deras tillstånd i privata miljöer. I DN-artikeln framställs han som före detta justitieminister och advokat. Är det inte i rollen som justitieutskottets ordförande han borde uttala sig. Eller har advokatrollen helt tagit över. I så fall borde han lämna riksdagen. Åtminstone sluta som justitieutskottets ordförande.

För övrigt tycker jag det är ett bra förslag om att man inte ska få fotograferas utan man gett sitt tillstånd. Det gäller bara att det blir tydliga gränsdragningar. Att inte få fotografera till sitt eget album en känd byggnad eller plats bara för att det finns andra människor på bilden kan inte vara rätt. Men jag tror att det är bra att man tydliggör att det inte är ok att lägga ut dessa på webben.

I dag kan man också läsa om riskerna med vissa färgämnen. (SvD) Färgämnen som man en brittisk rapport påvisar att de påverkar barn att bli hyperaktiva. Rapporten presenterades redan för ett halvår sedan men fortfarande finns de här farliga färgämnena i lösgodis och även i prinsesstårta av visst märke. Det är märkligt att inte de farliga ämnena tas bort. De finns där ju bara för syns skull. Här har konsumenten ett stort inflytande genom att strunta i att köpa de farliga varorna. Här bland annat skrev jag om detta tidigare.

Inga kommentarer: